Region Norrbotten drev EU-projektet Loket 2020-2022 med syfte att bidra till ökad tillväxt och konkurrenskraft genom klusterutveckling och innovativ samverkan. Projektet riktade sig till branscherna rymd, fordonstest, komposit, besöksnäring, gruva, byggindustri samt kulturella och kreativa näringar.
Inom ramen för projektet gjordes analyser av de klusterinitiativ som deltog i Norrbotten. Analyserna gav en bild av klusterinitiativens styrkor och svagheter. Flera av initiativen har varit verksamma under många år men ekosystemen har inte kunnat sortera och utveckla sina strategier i samklang med respektive aktörers behov och önskningar. I flera fall finns inte en dialog utvecklad där man aktivt arbetar med behovsinventering, utvärderingar och analyser.
Inom resmålet Swedish Lapland pekade klusteranlysen ut ett invecklat nätverk. Det finns tydligt beroendeförhållande till främst myndigheter och den regionala organisationen Swedish Lapland Visitors Board, samt lokala medlemsorganisationer och lokala exportinriktade besöksnäringsföretag med ett flertal kopplade underleverantörer. Slutsatsen är att behovet av samverkan inom näringen är mycket framträdande.
Swedish Lapland Visitors Board spelar en viktig sammanhållande funktion för näringen där kontakten med den regionala främjarorganisationen ofta är avgörande för att nå ut på den internationella marknaden. Utifrån analysresultaten är det viktigt att reflektera över de klustergap som kan begränsa näringens framtida tillväxt, t.ex. mellan näringen och privata investerare och innovationsstödsystemet. Många företag angav också att kommuner och region saknar förståelse för näringens förutsättningar och därför känner sig nedprioriterade i förhållande till andra näringar.
Eftersom Norrbotten består av nästan en fjärdedel av Sveriges yta och kännetecknas bland annat av glesbygd, små lokala marknader och låg andel arbetsför befolkning, innebär det större strukturella hinder än i andra områden i Sverige. Avstånden gör det svårare att upprätthålla och bibehålla livskraftig samverkan.
Med detta som bakgrund sökte Swedish Lapland Visitors Board finansiering för att stärka och vidareutveckla besöksnäringens ekosystem.