Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English

Besöksnäringens ekosystem i Norrbotten

Besöksnäringens ekosystem bygger på en kärna av företag som vill göra affärer – i sund konkurrens – med en gemensam målbild och samverkan som grund. För att kunna leverera en funktionell produkt till den potentiella besökaren är besöksnäringen beroende av ett större omgivande sammanhang av kommersiella marknadspartners, företagstjänster, myndigheter, utbildningsinstitutioner, akademi och forskning samt innovationsmiljöer. Swedish Lapland Visitors Bord ska därför öka kunskapen, involvera och engagera samhällsaktörer för besöksnäringsutveckling i arbetet mot ett mer besöksvänligt resmål.

Eftersom Norrbotten består av nästan en fjärdedel av Sveriges yta och kännetecknas bland annat av glesbygd, små lokala marknader och låg andel arbetsför befolkning, innebär det större strukturella hinder än i andra områden i Sverige. Avstånden gör det svårare att upprätthålla och bibehålla livskraftig samverkan.

Besöksnäringen är beroende av ett omgivande sammanhang – ett ekosystem. Besöksnäringsfrågorna är relativt fristående i förhållande till övrigt regionalt tillväxtarbete, med svag koppling till regionala strategier. Det finns behov av ett breddat perspektiv och utökade samarbetsformer med omgivande aktörer i ekosystemet. En gemensam ekosystemsyn med samordnad integration, kan med större kraft bidra till förädling av regionens unika potentialer och fungera som motor för en hållbar utveckling. Tillsammans byggs smarta och tillitsbaserade nätverkskonstellationer som förutom att skapa nya affärsmöjligheter, arbetstillfällen och företag även bidrar till att lösa samhällsutmaningar.

En samordning av det omgivande ekosystemet gör det möjligt för företag att vara mer innovativa och strategiska än på egen hand. Huvudmålet bör alltid vara att stärka hela kedjans värdeskapande och konkurrenskraft.

Bakgrund

Region Norrbotten drev EU-projektet Loket 2020-2022 med syfte att bidra till ökad tillväxt och konkurrenskraft genom klusterutveckling och innovativ samverkan. Projektet riktade sig till branscherna rymd, fordonstest, komposit, besöksnäring, gruva, byggindustri samt kulturella och kreativa näringar.

Inom ramen för projektet gjordes analyser av de klusterinitiativ som deltog i Norrbotten. Analyserna gav en bild av klusterinitiativens styrkor och svagheter. Flera av initiativen har varit verksamma under många år men ekosystemen har inte kunnat sortera och utveckla sina strategier i samklang med respektive aktörers behov och önskningar. I flera fall finns inte en dialog utvecklad där man aktivt arbetar med behovsinventering, utvärderingar och analyser.

Inom resmålet Swedish Lapland pekade klusteranlysen ut ett invecklat nätverk. Det finns tydligt beroendeförhållande till främst myndigheter och den regionala organisationen Swedish Lapland Visitors Board, samt lokala medlemsorganisationer och lokala exportinriktade besöksnäringsföretag med ett flertal kopplade underleverantörer. Slutsatsen är att behovet av samverkan inom näringen är mycket framträdande.

Swedish Lapland Visitors Board spelar en viktig sammanhållande funktion för näringen där kontakten med den regionala främjarorganisationen ofta är avgörande för att nå ut på den internationella marknaden. Utifrån analysresultaten är det viktigt att reflektera över de klustergap som kan begränsa näringens framtida tillväxt, t.ex. mellan näringen och privata investerare och innovationsstödsystemet.  Många företag angav också att kommuner och region saknar förståelse för näringens förutsättningar och därför känner sig nedprioriterade i förhållande till andra näringar.

Med detta som bakgrund sökte Swedish Lapland Visitors Board finansiering för att stärka och vidareutveckla besöksnäringens ekosystem.

Aktiviteter

  • Driva arbetet på ett sätt som inkluderar de centrala aktörerna i ekosystemet.
  • Bygga en tillitskultur samt samla aktörer för att utforska möjligheter och nya idéer.
  • Driva arbetet i riktning mot ekosystemets vision samt visionen för Norrbottens smarta specialiseringsstrategi.
  • Förnya och utveckla nätverk och partnerskap regionalt, nationellt och internationellt.
  • Aktivt utforska och ta vara på entreprenöriella möjligheter.
  • Aktivt utforska och ta vara på samverkansmöjligheter med övriga smart specialiceringsområden
  • Identifiera mål- och intressekonflikter och utforska integrerade lösningar.
  • Driva på de områden som kan stärka konkurrenskraften (exempelvis utbildning, kompetensförsörjning, internationalisering, finansiering, forskning, innovation, etableringar, marknadsföring, företagsfrämjande och entreprenörskapsinsatser).
  • Initiera att idéer förverkligas och medverka till att ekosystemet utvecklas.
  • Kommunicera med plattformens aktörer och externa intressenter.
  • Bidra till ett gemensamt lärande.
  • Agera förändringsledare genom systeminnovation.
  • Följa utvecklingen och leda strategisk framsyn inom besöksnäringen och återrapportera detta till Region Norrbotten.

Målgrupp

Aktörer inom besöksnäringens ekosystem; akademi, offentlig, privat och civila sektorn.

Mål

Ett mer utvecklat ekosystem för besöksnäringen i Norrbotten. Detta ska bidra till att öka Norrbottens nationella och internationella attraktionskraft och därmed skapa förutsättningar för investeringar, etableringar och ökad tillväxt i företagen.

Projektperiod

2023-10-01 – 2026-09-30

Finansiärer

Projektet finansieras av Region Norrbotten

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.