Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
30 augusti, 2023

TRIP™ fördubblade digital affärsförmåga

Med stöd av innovationen TRIP – Tourism Readiness Internet Position har medverkande besöksnäringsföretag i genomsnitt nästan fördubblat sin digitala affärsförmåga. TRIP™ har tagits fram av Swedish Lapland Visitors Board och är ett verktyg med tillhörande metod och process för digital marknads- och affärsutveckling.

Vid inledningen mätte deltagande företagen sitt nuläge som i snitt gav 24,1 poäng. Efter genomförda insatser uppnåddes i genomsnitt 39,7 poäng, vilket är nära en fördubblad kapacitet och förmåga. Maxpoäng inom TRIP är 56 fördelade över sju kategorier med var sitt 8-poängssteg.

– I utvecklingsprojektet Smart Digial Business, har vi genom arbete tillsammans med företagen visat att TRIP fungerar och dessutom levererar utvecklingsresultat som långt överträffar de initiala förväntningarna, säger Petter Norén, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter.

– Vi har redan sett de konkreta kortsiktiga resultaten och de mer långsiktiga effekterna av det arbete som företagen gjort. Flera har sparat pengar, tjänat mer pengar och förenklat sin vardag.

Över 40 företag har analyserats i TRIP™, fått en individuell färdplan och sedan jobbat tillsammans med mentorerna för att nå sina mål. 

Metoden bygger på ett medskapande arbetssätt och i verktyget analyseras företagens nuläge och där visualiseras även de utpekade mätpunkterna och utvecklingsstegen på väg mot förbättringsmålen inom sju parametrar; motivation, teknik, kommunikation, content, SEO, analys och rutiner.

– Vi, coachande mentorer analyserar utifrån TRIP™, företagens digitala taktik, teknik, strategier och en rad andra parametrar som är nycklar för att lyckas med digital marknadsföring och sälj, säger Johanna Elenius, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter.

– Där brister, utmaningar och ambitioner identifieras, där sätts insatserna in löpande under de månader som processen pågår. 

Petter beskriver den snabba digitala utvecklingen som en djungel för besöksnäringen, men är helt övertygad om att alla företag, oavsett storlek, kan lyckas nå sina mål.

 – Företag ska använda möjligheterna digitaliseringen ger för att nå sina egna mål utifrån sina förutsättningar. Med TRIP™ har vi visat att det funkar att stärka den digitala affärsförmågan även för småföretagare.

Läs mer om deltagande företag och TRIP™ här >

TRIP™ har tagits fram i projektet Smart Digital Business. Finansierat av Tillväxtverket, Region Norrbotten och Region Västerbotten.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.