Team Boden inspirerade kommuner i Norrbotten
Boden Turism ekonomisk förening, Bodens kommun, Boden Business Park och Swedish Lapland Visitors Board bjöd i november in regionens kommuner och aktörer till en inspirerande dag. Team Boden delade med sig av strategiska vägval och operativa insatser man gjort för att dels stärka utvecklingen av besöksnäringen. Men också för att utveckla platsen Bodens attraktivitet och synlighet gentemot olika prioriterade målgrupper.
Träffen innebar en möjlighet att cirkulera kunskap och erfarenheter på ett hållbart och långsiktigt sätt. Swedish Lapland Visitors Boards Oskar Hederyd och Annika Fredriksson modererade dagen, där deltagarna fick med sig många intressanta reflektioner och inspel hem. På plats var flera av länets kommuner, näringslivsbolag och Region Norrbotten.
Boden Tillsammans – möjliggör samverkan mellan aktörer
Mats Berg, Bodens kommuns marknadschef och Magnus Sundling, enhetschef Näringsliv, Boden Business Park, berättade hur kommunen verkar som möjliggörare i arbetet med att forma det lokala ekosystemet av privata, offentliga och ideella aktörer. Vilka insikter de fått efter vägen, erfarenheter som skapats och vad de anser vara framgångsfaktorerna för fortsatt arbete.
Ett centralt exempel som alla deltagare fick veta mer om var Boden Tillsammans. En egenutvecklad modell som möjliggör samverkan mellan aktörer – kommersiella som icke kommersiella – där behov identifieras och operativa insatser prioriteras.
– Allt hänger ihop. Arbetet inom Boden Tillsammans har skapat förutsättningar att vidareutveckla rollfördelning och den lokala samordningen av aktörssystemet. Det är inte vi som kommun som ska vara genomförare, vi ska skapa förutsättningar, säger Mats Berg.
– Det gemensamma arbetet kan bidra till flera resultat. Utvecklingen av besöksnäringen stärks, platsens synlighet och attraktion ökar vilket vi hoppas även leder till ett växande invånarantal, säger Magnus Sundling.
Boden Turism och Visit Boden – tydligare del av samhällsutvecklingen
Anki Granström, ordförande i föreningen Boden Turism som samlar en stor del av de lokala besöksnäringsföretagen berättade om hur de internt under 2023 arbetade med en verksamhetsanalys och uppdaterade den lokala besöksnäringsstrategin. Utifrån detta enades man om att jobba med nya ledorden Regenerativt, Klusterutveckling och Delaktighet som riktningsvisare för att stärka företagens utvecklingsmöjligheter.
Hon lyfta även hur besöksnäringen inom Bodens kommun tänker framgent, vikten av samverkan i länet och hur Boden Turism ser på möjligheten att vara en given del i den pågående omställningsarbetet och arbetet med att bidra till ökad inflyttning.
Medlemmarna i föreningen har på grund av minskat intresse och behov hos platsens besökare, enats om att stänga den fysiska turistbyrån och skapa ett antal digitala informationsnoder på olika platser runt om i kommunen. Arbetet med resmålets gemensamma externa kommunikationskanaler har fått nya namnet Visit Boden. Visit Boden är också en del av helhetstänket för platsen Bodens attraktionsarbete.
Många på plats var intresserade av hur Boden turism/Visit Boden har utvecklat verksamheten och blivit en tydligare del av samhällsutvecklingen.
– Boden Turism förstärker nu sin organisation med en företagsutvecklare som kommer ha en viktig roll i det fortsatta utvecklingsarbetet. Tjänsten finansieras av Bodens kommun, säger Anki Granström.
Bodens kommun ser många synergieffekter
Linnéa Byberg, samordnare för inflyttning och attraktivitet, delade med sig av sina erfarenheter bakom den nya formeringen av personella resurser och uppdraget att bidra till att få inflyttade att hitta nya sociala nätverk och skapandet av flyttatillboden.se. Hon berättade om arbetet med att främja inkludering och skapa en välkomnande miljö för nya invånare. En konkret inblick i hur Boden bygger framtidens attraktivitet och gemenskap.
Jens Andersson, kommunikationschef, Bodens kommun presenterade hur de jobbar med kommunikation i allmänhet och besöksnäringen i synnerhet. Han menar att platsen och resmålet Boden är nära besjälade och har många gemensamma beröringspunkter som gör samverkan enkel och synergieffekterna många.
– Vi ser våra entreprenörer i besöksnäringen, och även andra näringar, som samhällsbyggare som starkt bidrar till Bodens tillväxt och utveckling. Vi använder ofta företagare som exempel i våra kommunikationsinsatser, säger Jens Andersson.
Jens berättade också om hur de på kommunikationsavdelningen använder olika avsändare och kanaler för olika syften och målgrupper. Som exempelvis kommuninvånare, inflyttare och näringsliv. Budskapen samverkar för att öka kunskap, attraktion och kännedom om hela platsen.
Utvärderingen av dagens program visade på vikten och behovet av fortsatt samverkan, kommunerna emellan, för att stärka såväl besöksnäringens som kommunernas utveckling.
Inspirationsdagen var en samverkan mellan Swedish Lapland Visitors Board, Boden Turism, Bodens kommun och Boden Business Park och är en del av projektet Norrbottens besöksnärings Ekosystem som finansieras av Utveckla Norrbotten – en del av Region Norrbotten.