Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
6 september, 2024

Swedish Lapland Visitors Board till final i Publishingpriset 2024 – i fyra kategorier

Under sommaren har Publishingprisets jury jobbat med årets tävlingsbidrag. 229 bidrag har gått till final och fyra av bidragen står Swedish Lapland Visitors Board för. Den 5 november hålls gala på Berns i Stockholm och där presenteras vinnarna i de 42 kategorierna.

Den arktiska agendan Care for the Arctic spelar huvudrollen i tre av de fyra bidragen. Filmerna Care for the Arctic – en arktisk agenda, Care for the the Arctic – it’s our home och webbplatsen careforthearctic.com står nämligen som finalister.

– Det är såklart jätteroligt, och ett bra sätt att få ut vårt budskap även utanför regionen, säger Camilla Bondareva, chef för varumärke och kommunikation, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter:

– Det är första gången vi är i final i både kategorin opinionsbildningsfilmer och kategorin informations- och utbildningssajter. Att vi tagit oss så här långt visar att ämnet är viktigt och vi är glada om vi kan inspirera till ett regenerativt mindset.

Det fjärde bidraget som tagit sig till final är filmen Moving an arctic town – relocating Kiruna. Filmen berättar om Kirunas stadsflytt och är ett viktigt tidsdokument.

– Det är alltid skönt att bli nominerad och att vara med och tävla. Eftersom vi inte är kommersiella är det här ett sätt att kvalitetssäkra det vi producerar. Att helt enkelt låta en jury få säga sitt om det vi gör på jobbet, säger Håkan Stenlund, Content Manager, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter:
– Trots allt är det offentliga medel vi arbetar med och då kan det ju vara bra om vi gör ett så bra jobb som möjligt.

Filmerna produceras inhouse, ett strategiskt val som gör att organisationen kan arbeta snabbt och flexibelt. Det är också ett sätt för Swedish Lapland Visitors Board att autentiskt kunna berätta om den arktiska livsstilen på platsen. Webbplatsen careforthearctic.se är producerad tillsammans med reklambyrån Oh My som har flera kontor i Norrbotten.

– Det är viktigt för oss att välja lokala samarbetspartners, särskilt i ett jobb som Care for the Arctic-webben. Vi vill jobba tillsammans med företag som, precis som vi, bryr sig om platsen vi bor och verkar på, säger Camilla Bondareva.

Den 5 november får vi veta vilka som tar hem guld och silver i de olika kategorierna.

Swedish Lapland Visitors Boards finalistbidrag till Publishingpriset 2024:

Kategori Filmer som marknadsför besöksmål och evenemang:
Moving an arctic town – relocating Kiruna

Kategori Filmer som marknadsför föreningar och organisationer:
Care for the Arctic – en arktisk agenda

Kategori Opinionsbildningsfilmer:
Care for the the Arctic – it’s our home

Kategori Informations- och utbildningssajter:
Care for the Arctic – it’s our home (careforthearctic.se)

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.