Fotograf: Faksimil
Succé för Aurora-kampanj i Visit Arctic Europe
Inom projektet Visit Arctic Europe, arbetar vi ständigt med att öka kännedomen om, och imagen kring, det arktiska Europa. Ett arbete som Swedish Lapland Visitors Board gör tillsammans Nordnorskt Reiseliv och Finnish Lapland och inte minst med de 100 involverade besöksnäringsföretagen, varav 35 svenska.
Tillsammans har vi enats runt en plattform som vi kallar ”This is Arctic” och budskapet ”it’s in our nature”.
Under 2020 har vi med hjälp av projektets reklambyrå Flatlight OY genomfört en rad framgångsrika kampanjer som alla syftar till att sprida budskapet om hösten som en utmärkt period att uppleva norrsken i vår del av världen.
Aurora Hunters i Sverige, Norge och Finland
Vi inledde med en influencerkampanj, där utvalda influencers från de tre länderna, gav sig ut på norrskensjakt i realtid. Kampanjerna sändes live på samtliga influencers konton och marknadsfördes därefter via @thisisarctic på Instagram. Totalt nådde vi 1,43 miljoner människor organiskt via våra influencers, och ytterligare 473 000 via köpt marknadsföring. För att boosta kampanjen ytterligare gick det ut en pressrelease till media, som nådde 91 miljoner människor. Från Swedish Lapland deltog två influencers; @winbjorkphoto och @taigapic.
Naming the Auroras – en framgångssaga
Därefter följde vi upp med en kampanj kallad ”Naming the Auroras” som byggde på att människor fick namnge norrsken i regionen. När norrskensprognosen såg särskilt bra ut, gick vi ut med köpt annonsering för att göra reklam för norrsken och namngeneratorn där man själv kunde ge ett särskilt norrsken ett eget namn. Namnen visades sedan i egna poster på @thisisarctic på Instagram. Vi gick också ut med en pressrelease till internationell media för att uppmärksamma möjligheten att döpa sitt eget norrsken.
Kampanjen blev en stor succé, inte minst på PR-sidan, 109 medier i 32 länder skrev om den. Forbes, det amerikanska livsstilsmagasinet People, New York Post och Fox news är några av de medier där du kunde läsa om kampanjen. Totalt nådde vi hela 600 miljoner människor! PR-värdet beräknas till drygt 50 miljoner kronor. Framgångarna gjorde att kampanjen fick fortsätta in på första kvartalet 2021 då intresset inte verkade mattas av. Kampanjen var så framgångsrik att vi under vår och sommar kommer att delta med den i utvalda reklamtävlingar runt om i Europa.
Nästa steg – Eat the Landscape
Under våren kommer vi att lansera en kampanj som bygger på lokala råvaror och lokal matlagningskonst i det arktiska Europa. Under namnet ”Eat the Landscape” kommer tre kockar – en från varje land – att göra sin egen tolkning av en landskapsbild från ovan, och försöka återskapa den på tallriken. Kampanjen följs sedan upp med en cookalong tillsammas med utvald matmedia från hela världen, pressrelease och videointervjuer med varje kock.
Kocken på Scandic Ferrum i Kiruna, Alexander Meier, deltar från Swedish Lapland. Och vem vet, kanske kan du i framtiden beställa en Rapadalen eller en Padjelanta när du äter på restaurang i Swedish Lapland!
Mer fakta om kampanjerna kan du hitta på: www.thisisarctic.com, följ gärna @thisisarctic på Instagram och Facebook.
Projektet förlängs
I veckan meddelande Inter-reg att Projektet Visit Arctic Europe pga corona-pandemin förlängs till sista september 2022. Det här ger oss en bättre möjlighet att genomföra kommande aktiviteter som t.ex sales workshops med pre- och posttours (visningsresor) och ett bättre utgångsläge när världen åter öppnar upp för resor. Förlägningen innebär inga extra kostander för medverkande företag.
Vill du veta mer om marknadsföringen som görs inom Visit Arctic Europe är du som alltid välkommen att kontakta Johanna Ögren på Swedish Lapland Visitors Board. Henne hittar du på johanna.ogren@swedishlapland.com eller telefon +46 70 373 18 89