Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English

Fotograf: Per Lundström

Satsning på digitala resrutter fortsätter

Över 150 företag har fått tillfälle att utveckla sin digitala närvaro för att lättare nå besökaren. Dessutom har bilburna resenärer fått mängder av tips för sin road trip i Swedish Lapland. Det är resultatet när Digital Touring Routes summeras – och nu fortsätter projektet.

Digital Touring Routes (DTR) är projektet som vill stärka företagens digitala affärer, och samtidigt hjälpa den bilburne besökaren att hitta rätt. Kanske ta bilen genom Tornedalen, längs Silvervägen eller åka på bröllopsresa? Detta och många fler rutter finns nu på sidan Road trips i Swedish Lapland. Här får besökaren tips om intressanta stopp och smultronställen längs vägen där de till exempel kan övernatta, uppleva, handla eller äta.

– Det är konkreta tips om vad du kan göra, se och uppleva. Testomgången med att marknadsföra kartorna i våra sociala kanaler var en succé. Vi såg direkt att intresset finns och de delades mycket i olika grupper, säger Johanna Elenius, digital strateg på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för DTR.

Viktigt att synas för besökare på plats

Den första delen av DTR har pågått sedan våren 2021 och avslutades under april 2022. Målet var att engagera 150 företag, och när första delen av projektet summeras har 155 företag deltagit. Och nu fortsätter projektet i DTR 2.0.

– En del av målet var att bygga rutter som görs synliga för besökaren, men framför allt affärsutveckla företagen. Vi vet att folk inte har bokat allt innan, på plats fortsätter man söka efter upplevelser. Då är det superviktigt att man finns på Google, säger Johanna Elenius.

Ett grundkrav för att synas på kartorna är att företagen ska ha en egen företagsprofil på Google. För att vara med i text behöver företaget också ha en hemsida att länka till. De medverkande företagen har deltagit i en eller flera kompetenshöjande insatser. Vissa har varit med på alla insatser och vissa på några delar som passar dem. Några företag längs rutterna har också redan haft den digitala närvaro som krävs och därför kunnat vara med på kartan utan att göra några förändringar.

Kompetenshöjande insatser leder till förändring

– Företagen behöver vara på tårna och ha sin information uppdaterad. Jag tycker att företagen i Swedish Lapland är superduktiga, men det är inte alltid lätt att både vara guide och sin egen marknadsavdelning. Här kan vi komma in och ge en knuff i rätt riktning för att synas bättre. Målet har varit att varje kompetenshöjande insats ska leda till någon förändring. Det kan vara till exempel att skapa en företagsprofil, hitta en mer säljande bild eller en rutin för att hålla sina öppettider uppdaterade, säger Johanna Elenius.

Fokus initialt har varit på vägar där det redan finns många bilburna besökare, baserat på en rapport från Telia. Rutterna presenteras som artiklar och till varje rutt kommer en karta. Dessutom kopplas det ihop med innehåll som redan finns tillgängligt på swedishlapland.com.

– Det blir också ett värde för alla företag att få trafik från vår webbplats. Det finns en stor fördel i att våra kanaler är väldigt starka, säger Johanna Elenius.

Marknadsföring och fördjupat arbete

Rutterna finns nu kvar på webben och innehållet kommer att marknadsföras mot besökare. Kartorna finns dessutom tillgängliga för företagen att använda själva.

– Vi vill inspirera andra att jobba med kartor, det är otroligt användarvänligt och gör det lätt för dina besökare att hitta, säger Johanna Elenius.

Tanken med det nya projektet, DTR 2.0, är att fördjupa arbetet kring resrutterna. Tillsammans med besöksnäringsföretagen vill Swedish Lapland Visitors Board stärka den digitala affärsutvecklingen genom ökad kunskap och digital tillgänglighet, utveckling av nya hållbara produkter och stimulera lokala initiativ till fler tematiska resrutter baserade på samarbeten med platsens olika aktörer. Mer information om fortsättningen av DTR och hur du kan delta kommer inom kort.

Projektet Digital Touring Routes finansieras av Tillväxtverket och Region Norrbotten.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.