Så berättar Swedish Lapland TV om vår livsstil
De som följt Swedish Laplands utveckling på webb och i sociala medier de senaste åren har noterat att det produceras och publiceras mycket film. Det är ett strategiskt val. I marknadsföringen av destinationen Swedish Lapland har film – det som ibland brukar kallas ”rörligt material” – blivit allt viktigare. Idag jobbar Swedish Lapland Visitors Board medvetet med att producera det mesta av sitt ”rörliga” material på egen hand.
– Film är ett utmärkt sätt att när du vill väcka känslor, men för information kanske det har begränsningar. Därför ser vi på alla våra produktioner som komplement till varandra, säger Ted Logart, Content Production Officer på Swedish Lapland Visitors Board.
På webbplatsen swedishlapland.com kommer film in under rubriken Swedish Lapland TV. Ambitionen är helt enkelt att Swedish Laplands ska underhålla och informera omkring Sveriges Arktiska Destination med film, såväl som i text och bild. Att kalla det TV är också medvetet, eftersom produktionerna närmast alltid har ett dokumentärt anslag.
– Det är så lätt att förenkla arbetet genom att säga: ”och så gör vi en film”. Men det är inte lösningen på alla problem. Så för oss är varje produktion också en möjlighet att skapa text och ta bilder. Allt för att materialet ska passa de olika kanaler som vi idag kommunicerar i, och på flera olika sätt, fortsätter han.
Strategi grundad i platsens identitet
Swedish Laplands innehållsstrategi grundar sig i platsens identitet – vilka vi upplever att vi är, snarare än platsens image – vad andra tror att vi är. Narrativet är att den internationella besökaren är välkommen att dela vår arktiska vardag. En plats vid polcirkeln, lika stor som Österrike där bara 300 000 innevånare bor, är självklart speciell.
– Någonstans längst där inne tror vi att det här är världens bästa plats att bo och leva på, och därför tänker vi också att det är lika attraktivt för besökare, säger Håkan Stenlund, Content Manager på Swedish Lapland Visitors Board, och fortsätter:
– Ibland tänker jag att vi tar allt detta för givet. Rent vatten, ren luft, olika säsonger, världens möjligen bästa matproduktion, en otroligt spännande entreprenörsanda och så många fler saker som vi kan berätta om.
Utgångspunkten i arbetet med Swedish Laplands storytelling bygger på dessa faktorer. Att berätta om en attraktiv arktisk livsstil genom människor som bor på platsen de omfamnat. Berättandet är snarare grundat i ett format och ett manér, i stället för att ständigt erbjuda olika utspel eller nya kreativa koncept.
Viktigt äga sin egen röst
Swedish Lapland TV är ett sätt att tänka kring den rörliga informationen, det ska vara underhållande och informativt. I kanalerna, YouTube och Vimeo, handlar det om att förmedla den arktiska livsstilen. En möjlig förflyttning hit, även om du är någon helt annanstans. En viktig faktor till varför Swedish Lapland Visitors Board producerar, i princip, all sin kommunikation in-house är möjligheten att bestämma över material och kanaler.
– Det är klart att det är viktigt att äga sin röst. Speciellt under pandemin har det blivit tydligt, säger Annika Fredriksson, Swedish Laplands vd innan hon avslutar:
– Men det är också viktigt att man använder rösten på rätt sätt och med rätt tonläge. Att vi vann storslam av Publishingpriset och Swedish Content Awards tidigare i år visar att den här platsens identitet faktiskt är attraktiv nog, utan att vi behöver konstla till vårt budskap. Den arktiska livsstilen, i sig, är spännande nog.