Fotograf: White Mountain Lodge
Plattformen Arctic Spirit in Practice stärker företagens regionala nätverk
Företagen i besöksnäringen har i en enkät vi genomförde i början av året pekat ut en rad prioriterade insatser för 2021. En av dessa var en plattform för utbyte av tips, idéer och ”best practice”. En möjlighet att lära av och lära känna varandra inom regionen. För att möta upp behovet lanseras nu plattformen Arctic Spirit in Practice.
Företagen i besöksnäringen har i en enkät vi genomförde i början av året pekat ut en rad prioriterade insatser för 2021. En av dessa var en plattform för utbyte av tips, idéer och ”best practice”. En möjlighet att lära av och lära känna varandra inom regionen. I pandemin har just nätverk och samarbeten med andra företag blivit allt viktigare, tillsammans står man starkare. Men tiden att facilitera dessa nätverk och plattformar ställs mot tiden och orken som måste läggas på att få verksamheten att överleva näringens värsta kris.
Här har vi som regional besöksnäringsfrämjare en viktig roll att spela.
– Swedish Lapland Visitors Board har gedigen erfarenhet av samordna och driva samarbeten mellan besöksnäringsföretag. Tack vare projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland garanteras även att alla företag i hela Swedish Lapland får samma möjlighet att medverka, berättar Richard Westerberg, Business Development Strategist för Swedish Lapland Visitors Board.
Inom det regionala samverkansprojektet Business Capacity Development finns en arbetsgrupp för affärsutveckling, i den jobbar lokala och regionala projektmedarbetare för hela regionens företag. Gruppen tog på sig uppdraget att jobba fram och lansera en ny plattform likt den företagen önskat sig. I veckan var det världspremiär.
Plattformen är döpt till “Arctic Spirit in Practice”. Kort förklarat kan man säga att det är en serie digitala träffar med huvudfokus på att låta våra företag inom Swedish Lapland inspirera och stärka varandra. Konceptet är alltid detsamma: först en kortare presentation på 20 minuter, därefter utrymme för gruppdiskussion. Ämnet är däremot nytt varje gång och det är alltid ett företag som håller en presentation utifrån sin expertis inom ett visst område.
– Det känns väldigt kul att ha sjösatt denna unika plattform där vi kan lyfta fram goda exemplen inom olika områden och låta intresserade företag möta varandra. Nyttan i strukturerade samtal och nätverkande går inte att överskatta. Det finns så många innovativa och strategiska företag här, tillsammans finns det inte ett problem de inte kan lösa, säger Richard.
Björn Bergström var först ut som föredragshållare i Arctic Spirit in Practice. Han driver White Mountain Lodge, en vildmarkscamp belägen i Kalvträsk, sju mil väster om Skellefteå. Han berättade om hur dom tänkte och gör för att kommunicera en trygg och säker upplevelse under pandemin.
– Det känns kul att kunna dela med sig av de tankar och tips vi har och att få tips från andra. Jag har ju själv varit med på produktutvecklings workshops ni har ordnat, så att kunna bidra i det här sammanhanget själv känns roligt, säger Björn.
Nästa tillfälle är 27 april, då Helene Forsberg som driver Jössgården om vad Travel trade-portalen har inneburit för deras verksamhet. Mer info och länk till anmälan kommer!