Piteå först ut i projekt som ska attrahera nya norrbottningar
Efter en intensiv vår med rekryteringar, uppstartsträffar och förberedelser är det konkreta arbetet i North Sweden Green Deal och arbetspaketet Attraktion i gång. Innan midsommar startade jobbet i länets kommuner med en workshop i Piteå.
– Verktygslådan är välfylld, med en rad metoder som vi kommer använda under resan som ligger framför oss. Engagemanget och nyfikenheten var stor i teamet som vi träffade i Piteå. I workshopen startade vi inventeringen av Piteå kommuns behov av stöd och resurser. Det handlar både om att skapa attraktivitet och om kapacitet att ta vara på intresset som skapas – det vi kallar mottagarkapacitet, berättar Ella Jonsson, Innovation Manager på Swedish Lapland Visitors Board och North Sweden Green Deal, inom arbetspaketet Attraktion.
Piteå Kommuns projektteam är sammansatt av ansvariga inom näringslivsutveckling, inflyttarservice samt ansvarig för platsvarumärket Piteå. Redan nu jobbar Piteå Kommun för att etablera kontakt med en internationell målgrupp för att attrahera dem som potentiella nya invånare i Piteå.
Möjlighet som kommer erbjudas alla kommuner
– Swedish Lapland Visitors Board har en värdefull databas med potentiella inflyttare till vår region och ett AI-verktyg som är en viktig resurs för att hitta och ta vara på personer som kan bli nya norrbottningar. Nu har vi kickat igång arbetet med Piteå och planen är att vi ska testa och labba genom att starta upp en skräddarsydd kampanj efter sommaren. Det här är en möjlighet som North Sweden Green Deal erbjuder Norrbottens alla 14 kommuner, berättar Johanna Elenius, Digital Business & Development Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
Helene Röckner, näringslivsutvecklare på Piteå Kommun gläds åt att arbetet med fokus på platsens attraktivitet och mottagarkapacitet har startat:
– Den positiva utvecklingen i hela regionen och alla industrietableringar ställer nya krav på Piteå som helhet och innebär stora möjligheter för oss. Bred samverkan är en nyckel för det arbete som vi har startat upp och vi har i dialog med många olika aktörer i vårt nätverk tagit fram en visualisering av de delar som samspelar för att öka attraktionen för vår plats. Att få stöd och tillföra kompetens från Swedish Lapland, som har lång erfarenhet av att jobba med en internationell målgrupp är oerhört värdefullt och kommer gynna Piteås medborgare, besöksnäringen och hela näringslivet i Piteå. Tillsammans ökar vi Piteås attraktivitet, säger Helene Röckner.
Efter sommaren fortsätter arbetet och dialogen med alla Norrbottens 14 kommuner.
– Vi kommer att kontakta samtliga kommuner med erbjudande om att vara med på resan, boka uppstartsträffar och även initiera nätverk över kommungränserna för exempelvis kommunikatörer, avslutar Ulf Hägglund, projektledare på Swedish Lapland Visitors Board för North Sweden Green Deal och arbetspaketet Attraktion.