Fotograf: Carl-Johan Utsi
Ny spetsutbildning inom besöksnäringen till Kiruna och Kalix
Den nya YH-utbildningen blir en viktigt pusselbit när nya affärsmodeller ska arbetas fram och besöksnäringen ska resa sig likt fågeln Fenix ur askan.
Kiruna och Kalix har just kammat hem 10 utbildningsplatser var för Affärsutvecklare Besöksnäring. Det är ett mycket glädjande besked för hela Swedish Laplands besöksnäring. Utbildning har chans att bli en viktig pusselbit både för att utveckla näringen under pandemin och bidrar till att stärka en hållbar utveckling mot 2030. Innovationstakten i branschen har skruvats upp och nya affärsmodeller måste snabbt ersätta gamla trotjänare när näringen skakas om i grunden.
– Besöksnäringen i Swedish Lapland har haft flera år med god tillväxt. Under 2019 ökade vi omsättningen i hela destinationen med sex procent. Sedan slog Coronakrisen till. Under perioden av god tillväxt har vi tydligt kunnat identifiera behov av en rad kompetenser vi saknar inom branschen, både lokalt på destinationer men också inom företagen. Affärsutveckling och därtill hörande kompetenser är viktigare än någonsin för att kunna möta nya, ständigt föränderliga förutsättningar för att kunna svara upp mot branschens befintliga och framtida behov, säger Richard Westerberg Affärsutvecklingsstrateg, Swedish Lapland Visitors Board
I Swedish Lapland finns starka internationella varumärken som Icehotel, Treehotel och Polar Explore. Dessa företag är attraktiva arbetsgivare för lokalbefolkningen och attraherar också arbetskraft från andra länder. Att kunna utbilda sig i direkt närhet i samarbete med attraktiva arbetsgivare lägger grunden för att locka nya stjärnor som kan hjälpa till att forma fortsatta satsningar.
– Tillgängliggörande av vidareutbildning i Kiruna och Kalix, ja egentligen för hela Swedish Lapland, innebär ett oerhört viktigt signalvärde för besöksnäringens position som basnäring och blir en framgångsfaktor för fortsatt tillväxt och utveckling av vår region, säger Monica Risenius, vd för Kiruna Lappland Ekonomisk Förening.
Utbildningen blir av är tack vare dedikerat och långsiktigt arbete, tillsammans med fin samverkan mellan medarbetare på de lokala destinationerna Kiruna Lappland och Heart of Lapland och på det regionala planet, Swedish Lapland Visitors Board. Tillsammans med YrkesAkademin Yrkeshögskolan, kommuner och Region Norrbotten har man arbetat fram den ansökan som nu Myndigheten för Yrkeshögskolan antagit. Under våren öppnar ansökan och till höst börjar de första eleverna utbildningen.
– Swedish Lapland är ett starkt internationellt varumärke som nu även jobbar på nationell marknad. Efterfrågan på den naturturism som vi kan erbjuda bara ökar. Genom denna spetsutbildning tillförs kompetens som stärker företagens förmåga att hitta nya affärsmodeller. 2021 står nya Haparandabanan färdig, satsningar på utveckling av vår skärgård pågår och genom utbildning och fortsatta satsningar kan vi komma stärkta ur rådande pandemi, avslutar David Lind Marknads- och affärsutvecklare på Heart of Lapland.
Om utbildningen
Affärsutvecklare Besöksnäringen är en spetsutbildning med inriktning på affärsutveckling och innovation med fokus på hållbar utveckling, digitalisering och internationalisering. 20 unika utbildningsplatser kommer att erbjudas och riktar sig till personer som vill bidra till besöksnäringens utveckling. Utbildningen syftar till att med utgångspunkt i såväl miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet kunna åstadkomma och vidareutveckla lönsamma, attraktiva affärer, verksamheter och destinationer.
För att tillgängliggöra utbildning och kompetensutveckling i regionen är utbildningen nätbaserad, men varvas med fysiska träffar på destinationer och anläggningar i Swedish Lapland.
Ansökan öppnar 15 februari
Mer om utbildningen: ya.se/affarsutvecklare