Ny kurs i kreativ kulturturism i arktiska Sverige
Vi står inför en spännande framtid där kulturturism är på frammarsch. För att utveckla utbudet av kulturella upplevelser i arktiska Sverige har Swedish Lapland Visitors Board just kickat igång första omgången av kursen Kreativ kulturturism.
– Tanken med kursen är dels att knyta företag som jobbar med kultur till besöksnäring, dels att besöksnäringsföretag ska få hjälp att utveckla sina kulturprodukter. På så vis kan vi tillsammans utveckla utbudet av kulturella upplevelser i vår region, säger Niklas Wede, Business Development Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
Kursen fungerar som ett forum för inspiration där deltagarna också erbjuds en omfattande förståelse för och praktiska exempel på kulturturism. I en härlig blandning av föreläsningar, diskussioner och enklare eget arbete kommer deltagarna att bli rustade med verktyg för att framgångsrikt utveckla, samverka och marknadsföra kulturella turismprodukter.
En givande kickoff
– Det var en trevlig och givande kickoff, säger Björn Ylipää, matkonstnär och författare på Skog & smak, och fortsätter:
– Deltagarna var genuint intresserade och det uppstod konstruktiv dialog. En sådan här kurs har flera dimensioner, dels får man möta andra aktörer och kanske bilda nya nätverk, dels har man olika infallsvinklar beroende på vilket stadie man är i och kan därför dela erfarenheter med varandra.
Björn Ylipää var huvudföreläsare på kickoffen för kursen som hölls i Sörbyn Lodge den 2 maj. På plats fanns 20 nyfikna deltagare som ville lära sig mer om kulturturism och låta sig inspireras. Efter Björns föreläsning ”Hur smakar ditt Norrsken” fick deltagarna en promenadföreläsning med Jonas Gejke, ägare av Aurora Safari Camp, som berättade om hur man arbetar lokalt i Gunnarsbyn med omnejd. Här har man inkluderat lokalbefolkningen i besöksnäringen som en viktig resurs.
– Vad, vart, vem och varför? Det hoppas jag kunna bena ut tydligare för mig själv under denna kurs. Jag kan göra så mycket mer än vad jag tror inom det jag gör, men jag kan även göra mindre med högre kvalitet, om jag tar hjälp av andra och förstår helheten av det jag gör, säger Staffan Wallner som var med på kickoffen.
Digitala föreläsningar inom olika ämnen
Efter kickoffen fortsätter nu kursen digitalt med ett antal föreläsningar inom både marknadsföring, försäljning, samverkan och digital närvaro. Den 11 juni blir det avslutning i Jössgården med sammanfattning och presentation av deltagarnas idéer.
– Det här är en unik chans att ta del av den senaste kunskapen inom kulturturism, säger Niklas Wede och fortsätter:
– Om intresse finns hoppas vi kunna köra en repris med nya deltagare till hösten.
Swedish Lapland håller varje år ett stort antal kurser och webinar för företag som jobbar inom besöksnäringen i Norrbotten. Unikt för denna kurs är att man bjuder in företag som jobbar med kultur och vill koppla på turism till sin verksamhet. Kurserna är i de allra flesta fall utan kostnad för företagarna.