Fotograf: Trafikverket
Norrbotniabanans föreslagna dragning fördyrar, försämrar och försvagar
Trafikverket har bestämt att gå vidare med det västliga alternativet där Norrbotniabanan inte passerar Luleå Airport, trots det påtalade behovet hos resenärer och en växande besöksnäring att koppla samman tåget och flyget.
– Myndighetens besked om planerna för det fortsatta arbetet med Norrbotniabanans dragning in i Luleå kommer försämra, fördyra och försvaga vårt arktiska resmåls utvecklingsmöjligheter. Luleå är länets största resenod som förser stora delar av länet med besökare, säger Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.
Infrastruktur är alla resmåls ryggrad. Brist på ihopkopplad kollektivtrafik och resenoder reducerar platsens attraktionskraft och konkurrenskraft. Det är av högsta regionala betydelse att en resenär exempelvis kan kliva på tåget i Haparanda och åka med ett och samma färdsätt till Luleå Airport för vidare resa med flyget.
I Swedish Lapland Visitors Boards företagsenkät gällande behov, utmaningar och framtidsutsikter i besöksnäringen som genomförs med ett års mellanrum pekas vid de tre senaste undersökningarna transporter till och inom resmålet ut som största affärshinder för utveckling.
Norrbottens besöksnäringsstrategis prioriterade målgrupp, den ansvarsfulle resenären har många alternativa länder och platser att välja mellan.
– Samhällets aktörer och besöksnäring behöver därför tillsammans oavbrutet arbeta för att förbättra tillgängligheten och möjliggöra ett hållbart resande till Norrbottens många eftertraktade resmål. Det ökar förutsättningarna för våra bygder, samhällen och städer att välkomna framtiden och fortsätta vara attraktiva platser att bo, leva och verka på.
Det är tacksamt att beslutet om Norrbotniabanan kommer närmare. Besöksnäringen har väntat länge på en snabbare och modernare tågtrafik. Mer kapacitet behövs, då även godstrafiken växer och kommer öka än mer i och med att industrin ställer om.
– Vi på Swedish Lapland Visitors Board har respekt för Trafikverkets tekniska kompetens och de förutsättningar vårt arktiska klimat skapar, men detta beslut med västlig dragning främjar inte besöksnäringen hållbara utveckling på lång sikt, avslutar Annika Fredriksson.
Om Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är en ny järnväg mellan Umeå och Luleå. För banans infart till Luleå har man undersökt ett västligt och ett östligt alternativ. I det östliga alternativet skulle banan ha kopplat samman tåg och flyg, något som inte är möjligt med det västliga alternativet. Du kan läsa mer om banan hos intresseorganisationen Norrbotniabanegruppen, eller hos Trafikverket.