Nätverksträff – hur kan vi utveckla främjandet av besöksnäringens hållbara utveckling?
I december bjöd Swedish Lapland Visitors Board in lokala och regionala näringslivsfrämjare i Norrbotten till en nätverksträff. Ett tillfälle att dela kunskap och föra dialog kring hur vi tillsammans kan utveckla vårt främjande av besöksnäringens hållbara utveckling.
Deltagarna fick bland annat ta del av valda delar ur den omfattande Kairos Future Travel Trend Report 2024 – rykande färska insikter om trender inom resande, samt arbetet med vårt arktiska resmåls internationella affärsnätverk av reseåterförsäljare.
– Vi är övertygade om att vi tillsammans kan bidra till många värdeskapande samarbeten framöver. Besöksnäringen är komplex och kräver ett samspel mellan oss näringslivsfrämjare, säger Oskar Hederyd, Swedish Lapland Visitors Board, och fortsätter:
– Vi har alla en viktig roll att spela.
Under första programpunkten berättade Johanna Ögren, Swedish Lapland Visitors Board, om hur vi använder trendrapporter, företagsenkäter och analyser när vi stöttar besöksnäringens ambitioner. Med exempel från Kairos Future Travel Trend Report visade hon även vad som väntar företagen under 2025.
David Lind från Swedish Lapland Visitors Board, lyfte hur vi jobbar för näringens stärkta förutsättningar att nå ut och lyckas på utländsk marknad. Detta under programpunkten ”Hur stöttar vi exportsatsande företag i affärssamarbeten med B2B-affärsnätverket av internationella reseåterförsäljare?”.
Samtliga deltagare svarade i en utvärderingsenkät efter träffen att det finns stort intresse för att samverka inom Norrbottens besöksnärings ekosystem.
– I utvärderingen såg vi att många pekar på vikten av att väcka det lokala engagemanget för värdet av att vara en besöksnäringskommun och återigen hur mer samverkan mellan främjare kan leda till mer action, säger Linda Norén, Swedish Lapland Visitors Board.
– Under 2025 kommer vi att fortsätta samverka för att stärka besöksnäringens förutsättningar att förverkliga den stora potential som vi tillsammans har att ta ansvar för, avslutar Linda.
Vilka är besöksnäringsfrämjare i Norrbotten?
Aktörer som har i uppdrag att bland annat främja utvecklingen av besöksnäringen i Norrbotten. Här ingår till exempel kommunala näringslivsbolag, Region Norrbotten, Almi Nord, LTU Business, Leader-program, Hushållningssällskapen, Invest in Norrbotten, Norrlandsfonden, Arctic Business Incubator, Connect Norr, Norrbottens Handelskammare, Nyföretagarcentrum och Nära Mat/Norrbottens livsmedelsstrategi.
Nätverksträffen var en del av projektet Norrbottens besöksnärings Ekosystem som finansieras av Utveckla Norrbotten – en del av Region Norrbotten.