Fotograf: Magnus Stenberg/Luleåfotograferna
Näringslivsfrukost i Luleå – besöksnäringen mot nytt rekordår
I morse var det dags för årets första näringslivsfrukost i Luleå. Det var ett stort gäng företagare och intressenter som samlades i Vetenskapens hus på Storgatan där temat var ”Full fart framåt, eller? Fem perspektiv på 2025!”.
Luleå kommun inledde med att berätta att man vill bidra till ett lokalt och konkurrenskraftigt näringsliv och att man därför inför 2025 satt ihop ett nytt näringslivsråd. Representanter från 15 olika företag från blandade branscher ingår i rådet tillsammans med politiker från kommunen. Besöksnäringen representeras av Göran Widén från Brändön Lodge.
Malin Winberg var moderator och intervjuade företrädare från olika branscher. Bland annat visade filmproducent Tony Österholm från Iris film en trailer från världens första spelfilm på meänkieli som har världspremiär på onsdag under Rotterdam filmfestival. Vi här hemma får vänta till maj innan filmen har premiär i Sverige. En annan kulturprofil, Fredrika Johansson från North Creative Nodes, sträckte ut handen för samarbeten mellan kultur och näringsliv. Något vi på Swedish Lapland Visitors Board uppmuntrar, inte minst genom den nya kursen Arktiska kulturupplevelser.
När det var besöksnäringens tur att gå upp på scen kunde Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board, avslöja att Luleå går mot ett rekordår 2024. Vi inväntar den slutgiltiga statistiken, men som det ser ut har Luleå tagit stor plats på den internationella resemarknaden. Sommaren är ännu något trögare men vintern går riktigt bra. Detta bekräftades av Charlotta Nilsson från First Camp Arcus som tagit emot både italienska, spanska och franska gäster under vintern. Charlotta berättade vidare om det lyckade samarbetet med Dálvvás – en samisk upplevelse under ledning av Marita Sikku – som flyttat in hos First Camp i Luleå.
– Luleå har stora möjligheter. Vi har en attraktiv stadskärna, närhet till byarna runtom och framför allt det unika med en isväg på ett fruset hav. Viktigt att komma ihåg är att besöksnäringen inte är så smal som man tror, det är en nätverksekonomi som involverar många olika branscher, avslutade Annika Fredriksson.
Och det händer mycket i Luleå – imorgon går Melodifestivalens första deltävling av stapeln på Coop Arena. I sann mello-anda avslutades näringslivsfrukosten med att estetelever från Luleå gymnasieskola framförde ett glittrigt dansnummer till klassiska schlagers.