Många framsteg inom Arctic Europe Tourism Cluster
För ett tag sedan passerade AETC-projektet sitt första av sammanlagt tre år. I samband med detta samlades styrgrupp och projektteam i Rovaniemi. Syftet var att se tillbaka på det senaste årets framsteg och att utforma en fortsatt plan för att säkerställa att projektet levererar bästa möjliga resultat.
Arctic Europe Tourism Cluster (AETC) är ett gränsöverskridande projekt som är en vidareutveckling av två tidigare Interreg-projekt som Finnish Lapland Tourist Board, Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board gemensamt drivit. Målet är bland annat att bygga en mer motståndskraftig och regenerativ turism tillsammans med cirka 130 deltagande turismföretag och lokala destinationer/kommuner. Du kan läsa mer om projektet här.
Under det senaste året har två viktiga nätverksevenemang organiserats inom projektet. Det första hölls i Kiruna och fungerade som ett startskott som lade grunden för fortsatta affärssamarbeten. Nätverksevenemang nummer två hölls i Levi. Här sammanfördes turismföretag med kulturella aktörer för att influera och stärka fortsatta produktutvecklingsprocesser med våra arktiska lokalspecifika kulturer som utgångspunkt.
En framgångsrik säljworkshop i Harstad hade en imponerande uppslutning av 75 turoperatörer och reseagenter från 14 olika länder och 91 turismföretagare och representanter från lokala destinationsorganisationer. Totalt genomfördes 1 609 konkreta affärsmöten.
I samband med workshopen i Harstad organiserades fem olika Knowledge Transitions Tours där de internationella turoperatörerna och reseagenterna fick möjlighet att uppleva den arktiska hösten på riktigt. Totalt deltog 46 researrangörer i de olika turerna som besökte ett stort antal av de turismföretagare från de arktiska regionerna i Finland, Sverige och Norge, som deltar i projektet.
Marknadsföringsinsatser
Under våren har projektmedarbetarna jobbat med researrangörer från tysktalande länder (Tyskland, Österrike och Schweiz) – samt Belgien och Holland och bjudit in dem att delta i marknadsföringssamarbeten. Just nu pågår arbetet med att validera de arrangörer som gör marknadsinsatser som stämmer överens med de strategiska målen i projektet. De som uppfyller kriterierna kommer att arbeta tillsammans med turismföretag och lokala destinationer för att marknadsföra den i projektet prioriterade höstsäsongen i arktiska Europa. Hösten har av projektdeltagarna identifierats som säsongen med störst potential för utveckling av det arktiska Europa som resmål året runt och möjligheten att locka rätt gäster.
Projektet har även upphandlat en kommunikationsbyrå som ska stödja implementeringen av varumärkesplattformen This is Arctic och bidra till ökad kännedom och kunskap om såväl det arktiska Europa som resmål som företagens utbud av upplevelser och boenden. Efter att grundligt gått igenom inkomna anbud vann Norrbottensföretaget Oh My Interactive upphandlingen. Uppstarten av den gemensamma marknadsföringen pågår.
Vidare har AETC förbättrat den digitala synligheten för deltagande företag. Genom en anpassad och egenutvecklad screeningmetod får företagen skräddarsydd feedback på hur de presterar på digitala marknadsplatser och hur de kan stärka sin digitala marknadsförmåga.
Företagen har även fått individuella coaching-samtal med digitala experter från projektteamet. Just nu pågår förberedelserna för att lansera Arctic Europe Digital Touring Routes. En kampanj där Google my Business, Google Local Guide och Google Transit används för att skapa tematiska resvägar, förlänga vistelser och främja lokala attraktioner över samtliga tre länder.
Vad händer framöver?
Under hösten genomförs en löpande webinarserie om AI inom turism som låter deltagarna testa och utforska olika AI-verktyg. 2025 kommer bland annat att bjuda på fler konkurrensstärkande insatser som ett antal nätverksevenemang och ännu en säljworkshop.
Här kan du läsa mer om AETC och evenemangen som ägt rum under 2024:
Gränsöverskridande projekt förnyar besöksnäringen i det arktiska Europa
Kickoff för besöksnäringens samverkan inom det arktiska Europa
Arktiskt nätverk för besöksnäring utvecklar kulturturism
Över 1600 produktiva möten på säljworkshop i Harstad