Lyckat projekt över gränserna trots pandemin
Ett projekt som har stärkt samarbetet över gränserna, nått ut med marknadsföringen av regionen och gjort konkurrenter till kollegor. Det var några reflektioner när det var dags för slutkonferens för Visit Arctic Europe II.
Det gränsöverskridande projektet Visit Arctic Europe II (VAE II) går mot sitt slut. På en konferens i Olos, Finland, fick finansiärer, projektteam och deltagande företag berätta om sina upplevelser under vägen, utvärdera projektet och blicka in i framtiden.
Thomas Westerberg från Oxford Research presenterade den externa utvärderingen av VAE II och berättade att det uppmärksammats som ett av de mest lyckade projekten inom hela Interreg Nord, det EU-program som finansierat VAE II.
– Det har varit ett väldigt bra projekt och varit relevant både för företagen och turoperatörerna, säger Thomas Westerberg och fortsätter:
– Marknadsföring och nätverkande har varit det som uppskattats mest, med visningsresor särskilt uppmärksammat. Projektledningen lyckades väl med att anpassa sig till pandemin. Vi tror att många effekter av projektet kommer att ses på sikt. Troligen hade det varit ännu tydligare och snabbare resultat om det inte kommit en pandemi emellan.
Visningsresor och säljmöten
Marknader, turoperatörer och andra strategiska partners, tillsammans med företag, valdes ut inför projektet. Allt för att tillsammans nå bästa möjliga utveckling tillsammans.
– Ett av projektets huvudsyften var att utveckla fler säsonger, särskilt hösten. Dessutom planerades många möten och visningsresor. Sedan kom pandemin och projektet fick ställa om. Vi fortsatte marknadsföringen av områdets redan starka sidor för att vara i resenärers tankar när resandet kommer igång. Möten och resor fick genomföras digitalt. Vi lanserade rescue package ett och två, för att behålla resenärerna, säger Nina Forsell, Finnish Lapland Tourist Board.
2019 gick 10 visningsresor för internationella reseåterförsäljare och en resa hann genomföras 2020 innan pandemin. Under pandemin genomfördes 21 digitala visningsresor med totalt 373 deltagare. Även säljmöten fick bli digitala och totalt kan projektet räkna till 5 500 genomförda säljmöten.
Under ett panelsamtal lett av Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för den svenska delen av VAE II, berättade turoperatörerna om sin medverkan i projektet.
– Visningsresor är helt avgörande för vår personal, de behöver känna till området och ha kunskapen, säger Annabel Fleming, Head of Sales på Artisan Travel.
”Här finns boende med själ”
Panelen med turoperatörer fick också frågan om vad de ser som hinder och möjligheter för att sälja resor till området.
– Våra kunder kommer tillbaka med en upplevelse för livet. Området är tacksamt att sälja, de flesta tycker det har varit fantastiskt och vill komma tillbaka säger Annabel Fleming.
– Det finns mycket boende med en autentisk känsla, till skillnad från områden med massturism. Här finns boende med själ, säger Maarten Raes, CEO & Founder Nordic.
Arbete med tillgänglighet
På minussidan nämner panelen tillgängligheten. Både att kunna hitta företagen digitalt, att få snabba svar och tillgängligheten för resor.
Förbättrad tillgänglighet identifierades som en utmaning under det tidigare projektet, VAE. Därför har teamet under tiden för VAE II jobbat med tillgänglighet och tre charterflyg och sex reguljära direktlinjer har tillkommit. Dessutom har den interna tillgängligheten förbättrats genom Arctic Route, en busslinje som knyter ihop norra Norge, Sverige och Finland under vintermånaderna.
Framtiden planeras för arktiska Europa
Visit Arctic Europe II går mot sitt slut, men projektteamet ser en framtid för gränsöverskridande samarbete. Inom kort lämnas en ansökan in för ett nytt projekt inom Interreg Aurora.
– Projektteamet har jobbat väldigt proffsigt och har stor kompetens. Ni har skapat ett flaggskepp att vara stolt över, sa Iiris Mäntyranta, programdirektör för Interreg Nord, vid avslutningskonferensen.
– Tillsammans med företagen har vi skapat reella värden och formerat ett ”Arctic European Tourism cluster” som synliggjort det arktiska Europa som resmål, lockat hit fler resenärer och skapat nya gränsöverskridande reserbjudanden. Företagens hållbara utveckling var anledningen till projektet, vi hoppas att de vill fortsätta vara med oss på resan framåt, säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Läs mer om den senaste digitala kampanjen inom VAE II: AI hjälper besöksnäringen nå nya kunder på nya marknader.
Visit Arctic Europe II har pågått sedan 2018 och är ett samarbete mellan Finnish Lapland Tourist Board, Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board samt kommersiella aktörer i regionen. Projektet finansieras av Interreg Nord, Region Norrbotten samt deltagande besöksnäringsföretag och partners. Läs mer här.