Jokkmokk – kulturturism året om
I Jokkmokk samlas många slöjdare och artister ur den samiska traditionen – framtidens kulturbärare. Många vallfärdar hit i februari, för att uppleva vintermarknaden som är tradition sedan 1600-talet. Men just slöjden och den samiska traditionen går utmärkt att uppleva året runt. Något som allt fler besökare verkar tagit fasta på.
I den senaste gästnattsstatistiken från Tillväxtverket kan man se att Jokkmokk ökat med 22 % hittills under 2025, jämfört med samma period förra året. En ökning där man också kan läsa av en stark sommar jämfört med förra året. Detta märks inte minst i de många hantverksbutiker som finns runtom på orten, och på fjäll- och samemuseet Ájtte, som vittnar om ökat antal besökare.
Enligt Visit Swedens trendrapport om kulturturism i Sverige uppgav 65% av internationella besökare år 2021, att det viktigaste på semestern är att uppleva den lokala autentiska kulturen – en ökning med 6 procentenheter sedan 2018. Man skriver vidare att sökandet efter det autentiska ofta yttrar sig i en strävan efter att uppleva ett resmål ur lokalbefolkningens perspektiv.
– När besökarna vill uppleva en plats ur lokalbefolkningens perspektiv är det ofta också kopplat till en nyfikenhet och vilja att lära mer om lokala kulturer och traditioner. Det här en typ av efterfrågan som vi ser ökar och allt fler företag inom kulturturism växer fram i vår arktiska region, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board.
Någon som märkt av denna trend är Leif Öhlund, ägare av Jokkmokks Tenn.
– Folk vill höra historien bakom våra smycken och produkter. Visst har det alltid funnits ett intresse, men jag märker att de ökat än mer de senaste åren, säger han.
Och historier finns. Just nu består utmaningen i hur man på bästa sätt kan lyfta fram dessa berättelser i butiken, på webbplatsen och hos återförsäljarna. I mån av tid tar Leif emot besökare som får en guidad tur i själva produktionen, som finns i samma lokaler som butiken.
– Det är tydligt att de som går den guidade turen, och får insikt i hantverket, är mer benägna att köpa med sig något hem, säger han.
Inte långt från Jokkmokk Tenn hittar du Sámi Duodji Sameslöjdstiftelsens lokaler. Stiftelsen arbetar med att främja, stödja och utveckla duodji, samisk slöjd. Här jobbar Juhán Niila Stålka som marknadskoordinator. På övervåningen finns en butik du kan köpa duodji och samisk design av samiska slöjdare och företagare. Även Juhán Niila upplever ett stort intresse för både produkterna, hantverksprocessen och personerna bakom verken.
Han märker också av viljan att uppleva den lokala autentiska kulturen, inte minst i sitt eget företag Arctic Stories. Där bjuder han in gäster till sin lávvu (tältkåta) för att sitta ner vid elden och ta del av jojk och berättelser. Den enda marknadsföringen han gjort under sommaren är genom affischering på stan.
– Det har kommit många förfrågningar, och många har hört av sig för att komma samma kväll. Det har varit jätteroligt och ingen kväll blir den andra lik, jag anpassar berättelserna och jojken efter vad just kvällens gäster är intresserade av. Det är som min egen scen där jag kan testa stories och se vad som flyger, säger han.
Framtiden för kulturturismen i Jokkmokk
Med denna ökade efterfrågan på autentiska kulturupplevelser har Jokkmokk alla möjligheter att ytterligare befästa sin plats som ett centralt besöksmål för kulturupplevelser i Norrbotten.
I Jokkmokk ligger Ájtte, ett huvudmuseum för den samiska kulturen i Sverige, samt ett specialmuseum för fjällvärldens natur och kultur. Här finns också ett stort antal hantverksbutiker, flera nationalparker som är en del av världsarvsområdet Laponia och en rad entreprenörer som erbjuder autentiska natur- och kulturupplevelser för den som tar sig hit.
Slöjdarna, artisterna och kulturbärarna i området spelar en avgörande roll i denna utveckling, där deras personliga berättelser och engagemang skapar en djupare kunskap och insikt och mer meningsfull upplevelse för besökarna.
– Resenärernas ökande efterfrågan på genuina kulturupplevelser skapar ökade förutsättningar för fler kulturentreprenörer att utveckla nya aktiviteter. Det finns stora möjligheter för gränsöverskridande samverkan mellan exempelvis boendeanläggningar och dessa entreprenörer. Detta gäller såklart inte bara Jokkmokk utan många platser i vår arktiska region, säger Annika Fredriksson.