Fotograf: Annika Fredriksson
Johanna Elenius – digital strateg och ny projektledare för Digitala touring routes
Johanna Elenius är Swedish Lapland Visitors Boards nya digitala strateg och huvudprojektledare för projektet ”Digitala Touring Routes i den arktiska destinationen Swedish Lapland”. Hon kommer närmast från sökmotoroptimeringsföretaget Firstly i Piteå och inleder sin nya tjänst på deltid och beräknas arbeta heltid från juli. Vi hälsar Johanna varmt välkommen till oss.
– Vi ser fram emot att få komplettera den regionala besöksnäringsorganisationen med ytterligare digital spetskompetens. Johannas dubbla utbildningar, dels som digital strateg och dels som naturturismutvecklare ökar förutsättningarna att utveckla relevanta och värdeskapande digitala resrutter i destinationen Swedish Lapland, säger Annika Fredriksson tf vd och fortsätter.
– Coronapandemin har verkligen gjort att digitaliseringen inom reseindustrin gjort ett enormt språng och här gäller det för oss i destinationen Swedish Lapland att hänga med. Projektet är en av många viktiga insatser under 2021 för att bidra till besöksnäringens återstart. Vi är mycket glada över att Johanna kommer stå till våra företagares tjänst på den egna digitala resan.
Fyra snabba frågor till Johanna
Hej, vem är du?
– Jag är en Kirunabo som flyttade till Piteå (men har en enorm hemlängtan vartenda år mellan januari och april) Jag älskar små och stora äventyr, gärna med min familj som består av tre barn, en sambo och två draghundar. Jag hämtar kraft utomhus och hittas ofta i skogen eller i fjällen, på skidor eller i löparskor.
Vad tar du för erfarenheter med dig in i ditt nya uppdrag?
– Jag är utbildad naturturismutvecklare (Affärs- och produktutvecklare inom naturturism) och digital strateg med många projekt med inriktning mot besöksnäringen. Jag har fortsatt att vidareutbilda mig inom turism och tagit ett par kurser inom destinationsutveckling på Mittuniversitetet.
– Dessutom tar jag med mig mitt intresse för besöksnäringen och min iver över att få fler att upptäcka och uppleva vår fantastiska miljö och natur. De senaste åren har jag haft förmånen att arbeta på Firstly och där har jag förvärvat ovärderlig kunskap om Google, Googles produkter och sökmotoroptimering. Vilket känns guld värt i detta projekt.
Vad ser du för utmaningar med att skapa digitala leder/touring routes i destinationen Swedish Lapland?
– Arbetsinsatsen för det enskilda företaget får inte bli övermäktig. För att det ska bli riktigt bra kommer det krävas samverkan mellan företagarna och att dessutom få med lokalbefolkningen på tåget.
Vad ser du för möjligheter med att skapa digitala leder/touring routes i destinationen Swedish Lapland?
– Många! Besöksnäringen i stort har ju enorma möjligheter och jag ser att projektet digitala touring routes kommer att möta både besökarnas och företagarnas behov, post corona.
– Den arktiska destinationen Swedish Lapland är en till ytan stor destination och det finns många fantastiska besöksmål – små som stora. Genom att “väva ihop” dessa till färdiga tematiska resrutter skapas ytterligare förutsättningar för en plats att upplevas som ett attraktivt resmål. Även för hemestrare. Att det inte bara handlar om att ta sig från punkt a till b, utan att hela resan blir en upplevelse med tips på stopp längs vägen.
Projektet kommer att bidra till ökad synlighet för företagarna i ytterligare en kanal och leda till nya smarta samarbeten, såväl mellan företagare sinsemellan som med lokalbefolkningen.
Kontakt:
Johanna Elenius
Johanna.elenius@swedishlapland.com
070-256 66 19