Fotograf: Michael Machalepis, WTM
Affärsnätverkande på World Travel Market
I november besökte Swedish Lapland Visitors Board på World Travel Market – WTM, en av världens största B2B-mässor. ”Mötesplatsen är en av våra viktiga marknadsplattformar för att utveckla vår besöksnärings internationella affärssamarbeten”, säger David Lind, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
Besökarna på WTM vill på ett eller annat sätt utöka och förbättra sitt resmåls eller sitt företags utveckling, samt att ta del av de många föredrag som hålls av experter från hela världen om aktuella ämnen inom resebranschen, som ny teknik och hållbarhet samt trender på marknaden.
Besöket på mässan har flera syften.
– För oss som är ett eftertraktat och efterfrågat internationellt resmål, är det viktigt att synas och delta i de stora globala affärsnätverken för att vårda och utveckla befintliga affärsrelationer, säger David Lind, Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter.
– Omvärldsbevakning, inspiration och jämförelsestudier av andra internationella resmål är andra insikter och kunskaper som vi tar med oss hem och omsätter i våra kommande marknadsaktiviteter.
En löpande bearbetning av internationella researrangörer görs för att fler ska ta in Sveriges arktiska resmål i sitt utbud och som i förlängningen erbjuder sina olika gästkategorier paketresor till våra boendeanläggningar oh aktivitetsföretag.
– Vi har många väl etablerade företag på den internationella marknaden, och med dem samverkar vi tätt och målinriktat mot nya marknader och segment. Samtidigt som vi försöker introducera nya företag att ta steget ut på internationell marknad. Här kan vi bidra med att matcha rätt företag med rätt internationell researrangör, säger David.
I samband med World Travel Market deltog även Swedish Lapland Visitors Board vid Swedish Workshop UK och Global Euorpean Market Place.
Deltagandet vid Swedish Workshop UK är en del av insatserna som genomförs med finansiering av projektet Arktisk hållbar konkurrenskraft och attraktion – AHKKA.