Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
14 november, 2024

Innovativa kampanjer ska stärka reslusten till det arktiska Europa året om

För snart tio år sedan startades en gränsöverskridande resa för att sätta både begreppet och resmålet arktiska Europa på den globala resekartan. Visit Arctic Europe lanserades som ny internationell destination och samverkansplattform för de arktiska delarna av Norge, Sverige och Finland.

– Nu tar vi tillsammans med Oh My nästa steg mot nya nivåer av synlighet och kännedom om vår gemensamma arktiska destination för att stärka vår besöksnärings möjligheter att förverkliga sina potentialer för utveckling året om, säger Johanna Ögren, Head of Market and Business Development, Swedish Lapland Visitors Board.

Norrbottensbyrån Oh My, vann i hård konkurrens, den internationella upphandlingen av strategisk och kreativ partner för marknadsföring och varumärkesarbete baserat på Visit Arctic Europes varumärkesplattform ”This is Arctic”. Insatserna är en del av Interreg-projektet Arctic Europe Tourism Cluster där cirka 110 aktörer från de tre ländernas nordligaste regioner deltar.

– Vi ser fram emot att under kommande år, ta arbetet vidare, där vi ska försöka nå ut med budskapen om alla fantastiska anledningar att resa hit i stället för till andra platser i världen, säger Andreas Johansson, Oh My och fortsätter.

– En stor del av kommunikationsarbetet kommer göras via nya digitala plattformar och kanaler. Ambitionen är att varumärkesarbetet ska stärka företagens synlighet gentemot de internationella resenärerna och bidra till möjligheten att utveckla sina affärer under lågsäsonger.

– Marknadsföringsaktiviteterna i projektet involverar både innovativt digitalt varumärkesarbete och taktisk marknadsföring, vilka är utformade så att de stödjer varandra, säger Johanna Ögren.

– Hela varumärkesarbetet utgår från vårt unika arktiska liv och leverne där lokalspecifika berättelser och det lokala kulturarvet är i centrum. En arktisk storytelling som både bidrar till ökad synlighet och attraktion samtidigt som det stärker den arktiska kulturens roll i turismen, särskiljer oss från andra naturbaserade resmål och vår marknadsposition hos utländska besökare.

Varumärkesarbetet förväntas också öka kännedomen och kunskapen om vardagslivet i det arktiska Europa.

– Rätt hanterat är turismen även en stor möjlighet att bidra indirekt till de lokala samhällena genom att attrahera nya invånare som behövs som arbetskraft både inom besöksnäringen, andra näringar och välfärdssektorn, avslutar Annika Fredriksson, vd, Swedish Lapland Visitors Board.

Projektets huvudfinansiär är Interreg Aurora, övriga finansiärer är Lapin Liitto, Region Norrbotten, Troms Holding, Troms Fylkeskommune, Finnmarks Fylkeskommune, Innovation Norway och deltagande företag.

Mer om projektet AETC:

Många framsteg inom Arctic Europe Tourism Cluster
Arctic Europe Tourism Cluster – nästa steg i vår arktiska samverkan
Gränsöverskridande projekt förnyar besöksnäringen i det arktiska Europa
Kickoff för besöksnäringens samverkan inom det arktiska Europa
Arktiskt nätverk för besöksnäring utvecklar kulturturism
Över 1600 produktiva möten på säljworkshop i Harstad

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.