Hållbarhetsinitiativ från Norrbotten hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan väckt uppmärksamhet. Care for the Arctic, som handlar om omsorgen för världens bästa plats, är på samma gång en social innovation som en agenda för positiv utveckling av Sveriges arktiska region.
På en konferens i Halmstad, för Sveriges centrum- och platsutvecklare, lyfter Lisebergs PR- och kommunikationschef Mårten Westlund fram Swedish Laplands nya webb Care for the Arctic och kallar den ”outstanding”. Senare, på LinkedIn, skriver han: ”Ett av de absolut bästa exemplen jag sett för att kommunicera hållbarhet inom besöksnäringen, eller hållbarhet generellt för den delen. Hemsidan fungerar bara på dator och kan inte stressas igenom. Lika enkelt som smart. För att inte säga briljant”.
– Det är förstås otroligt roligt att Care for the Arctic fått så mycket positiv uppmärksamhet, säger Camilla Bondareva och fortsätter
– Men viktigare än uppmärksamhet är att budskapet når fram till de som tar sig tid att kolla in sajten.
Camilla Bondareva, Head of Brand Communication, har lett arbetet med processen fram till lanseringen av Care for the Arctic. Ett arbete som i praktiken började redan hösten 2022, när Swedish Lapland Visitors Board på uppdrag av Region Norrbotten tog fram en samverkansplattform och koncept kring hur kommunerna i Norrbotten med gemensamma krafter arbetar med att attrahera nya invånare, initialt kopplat till emigrationsmässan, Emigration Expo, i Houten, Holland.
Vi återkommer strax till arbetet kring Care for the Arctic och Move to Arctic Sweden, men först ringer vi Mårten Westlund och ber honom reflektera kring vad han tycker är så bra med den nya webbsidan.
– Det ni [Swedish Lapland Visitors Board] gjort är väldigt vackert och informativt, och det kring en fråga som annars lätt uppfattas som tråkig. Jag menar, själva ordet hållbarhet känns numera ganska uttjatat.
– Men här har ni byggt en emotionellt engagerande historia och faktiskt, på ett enastående sätt, gjort själva utmaningen till ett platsvarumärkesbygge.
– Jag blev faktiskt lite blown away när jag såg den första gången. Greppet att den bara går att se på webben och inte bara skrolla igenom är också underbart. Helt ärligt, jag tycker att man ska hylla de som utnyttjar tekniken på ett sådant sätt att det främjar en berättartradition och skapar en djupare story.
Uppropet Care for the Arctic utformades som tidigare skrivet, i och med uppdraget att skapa kommunikation och en plattform för inflyttning till Norrbotten. Uppdraget gick till Swedish Lapland Visitors Board därför att regionens besöksnäringsorganisation under många år arbetat att attrahera besökare till resmålet. Idag har Sveriges arktiska resmål starka kanaler, med hela 114 000 följare på Facebook och 120 000 följare på Instagram. Dessutom leder Camilla Bondareva en organisation som skapar prisbelönt innehåll, allt ifrån mässmontrar och magasin till film, in-house.
– Vi arbetar med varumärkeslöftet att resenärer är välkomna att dela vår Arktiska vardag, där våra kärnvärden handlar om det arktiska livet, det genuina värdskapet, en naturnära livsstil med varje plats i fokus. Helt enkelt vår kultur, värdskap, natur och lokalsamhälle.
– Vi tänker på den här platsen som världens bästa. Så egentligen spelar det ingen roll om människor vill besöka oss eller flytta hit, det viktiga är att de som kommer också vill hjälpa oss utveckla platsen så att den fortsatt är världen bästa.
– Det var så Care for the Arctic föddes, i omsorgen om vår plats.
Idag sker en samhällsomställning i Norrbotten, Sveriges Arktiska region, till stor del driven av industrins resa mot ökad fossilfrihet. Den utmanar andra sektorer i samhället. En lönsam industri kommer alltid att lösa efterfrågan på personal. Det ligger i sakens natur. Men samhället i stort kommer att behöva ta ett annat ansvar för att rekrytera kompetenser för bland annat välfärdsjobb och servicesektorn. Och att få nya invånare att vilja stanna kvar. Alla varken vill eller kan jobba i basindustrin. Det finns också ett gemensamt ansvar att ta, för att Norrbotten fortsatt ska vara en plats där människor kan och vill skapa sig en framtid.
– När det gäller nyrekrytering och inflyttning finns det många aktörer som också försöker skapa olika plattformar. Men vi [Swedish Lapland Visitors Board] pratar redan idag med miljoner människor genom våra olika kanaler. Att bygga denna typ av intresse, förtroende och interaktioner tar tid, säger Swedish Lapland Visitors Boards vd Annika Fredriksson,
– Det är därför alldeles självklart att Region Norrbotten ser oss som medskapare av dessa aktiviteter då vi har både kunskapen och plattformarna.
Swedish Lapland Visitors Board har i mer än två decennier arbetat med internationell positionering av ett resmål i den arktiska kontexten. Idag är regionen ett av Sveriges starkaste resmålsvarumärken som ger eko runt om i världen.
Nationella och regionala strategier, erfarenheter av vad natur- och kulturintresserade besökare söker, samt forskning om vad som driver livsstilsmigration, har lett till Arctic Sweden som gemensam internationell avsändare. (På svenska använder vi Norrbotten – Sveriges arktiska region). På så sätt blir Arctic Sweden en självklar, tydlig och spännande plattform.
Det är bara Norrbotten som kan ta den här positionen i Sverige, samtidigt som Arktis också är del av en global väv. Care for the Arctic – it’s our home, tar sitt avstamp i de globala utmaningar som vi idag står inför, men skapar samtidigt en fördjupad berättelse om hur vi tillsammans kan tackla dessa utmaningar. Naturen, den oöverträffade problemlösaren för miljö och klimat, är central i omtanken kring vår gemensamma framtid.
Resmålets löfte, välkommen att dela vår arktiska vardag, skapar ett sammanhang där hela livet får plats och möjlighet. Personligt. Lokalt. Globalt. Att bry sig om vår plats i Arktis är att på alla sätt att bry sig om hela planeten.
Extraläsning: Room to breathe – om att ta chansen
Arne Bormans och Hanneke Van Kamp tog chansen att göra något annorlunda när de fick möjlighet att arbeta på distans under en längre period. Här kan du läsa om Arnes insikter om att stanna längre på en plats, att ge sig tid och hur det påverkar både arbetssätt och mindset.
Lär dig mer om Care for the Arctic – it’s our home
Care for the Arctic är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för vårt arktiska resmåls huvudintressenter – besöksnäringen, resenären och samhällets aktörer/möjliggörare – som adresserar de identifierade utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt och globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Du kan läsa mer om agendan här.