Fullt ös med digitala rutter i Swedish Lapland
Redan i somras smygstartade projektet som syftar till att bygga digitala kartor över populära rutter i Swedish Lapland. Och resultatet från de första testerna är mycket lovande! Läs mer om hur du som företagare kan vara med på resan.
Från 2016 har andelen nordiska resenärer som reser med bil under sin semester markant ökat, enligt Kairos Future:s travel trend report 2020. En trend som förstärkts under pandemin då andelen resenärer som reste med bil ökade med 67% mellan 2019 och 2020.
Många av besökarna på plats använder de Google Maps för att upptäcka och planera sina resrutter, söka och hitta lokal information – ett beteende som ökat ordentligt under pandemin.
Med detta som utgångspunkt, drog Swedish Lapland Visitors Board igång projektet Digital Touring Routes in Swedish Lapland i syfte att både öka tillgängligheten för besökare på plats och vässa företagens synlighet för den målgruppen.
Under sommaren publicerades två förslag på reserutter som marknadsfördes på Facebook under en kortare period. Och resultatet visar att det finns en stor efterfrågan på den typen av innehåll! Antal klick, delningar och antal visningar överskred alla förväntningar – och för väldigt låg trafikkostnad.
Nu lägger vi i nästa växel och bjuder in företag som vill vara med på resan.
Vi erbjuder dig utbildning i Google My Business för att du ska kunna öka din synlighet och interagera med dina besökare. Google Maps för att öka din tillgänglighet och nyttan av att göra egna kartor. Dessutom får du marknadsinsikter kring resenärer på plats, deras köpbeteende och trender för framtiden – allt helt kostnadsfritt.
Utöver utbildningsdelarna kommer du att erbjudas individuell coaching och handledning i ditt arbete.
Låter det intressant? Skicka ett mail till johanna.elenius@swedishlapland.com