Framgångar i Publishingpriset för Swedish Lapland Visitors Board
I eftermiddag delades årets Publishingpris ut. Swedish Lapland Visitors Board var nominerade i fyra klasser. Och kammade hem ett pris i samtliga.
I webb var SLVB nominerade för ett nytt anslag på webben – Roadtrips in Swedish Lapland – skapat i projektet Digital Touring Routes.
– Swedish Laplands webb har alltid varit bra på att inspirera. Men med projektet Digitala Touring Routes ville vi också göra webben bättre på att informera. Nu, med bättre SEO-anpassning och fler kartor, genom Google maps, får besökarna också mer nytta av swedishlapland.com.
— Så webben har helt enkelt blivit mer användarvänlig, berättar Johanna Elenius, digital strateg som projektlett arbetet.
Nominerade filmer
De andra tre nominerade bidragen 2022 var tre filmer. I klassen Varumärkesfilmer B2C tävlade ”Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friend”. En film om ett laxfiske i absolut världsklass, berättat genom några vänner som fiskar och fiskat i Torneälvssystemet år efter år.
I klassen Filmer som marknadsför destinationer tävlade filmen med ”Vuoggatjålme – A place to call home”. Filmen handlar om familjen Helamb, som 1922 flyttade till väglöst land och som blivit kvar där allt sedan dess.
Sist men inte minst tävlade filmen “Northern Light Re-visited – 10 years with Lights over Lapland” i klassen Filmer som marknadsför produkter och tjänster. I filmen får vi följa tio-årsjubileet av Lights over Laplands första guidade tur. Vi möter alla som var med på den första resan, när de kommer tillbaka till Abisko för att uppleva det igen. Det visar sig att resan för tio år sedan förändrade deras liv.
Stolt tradition
Swedish Lapland Visitors Board har framgångsrikt tävlat i Publishingpriset såväl som Swedish Content Awards de senaste åren. Det är en uttalad strategi. Många företag eller byråer får omedelbart veta om det de gör är bra eller dåligt. Exempelvis: Säljer tidningen? Vann vi upphandlingen?
För en näringsfrämjare som inte själv gör affär med slutkunden är det svårare att svara på frågan om det som produceras är tillräckligt bra. Att låta olika jurys, med fackkunnigt folk, inom olika typer av tävlingar, göra en bedömning av det producerade har därför blivit ett sätt att visa på kvalité.
– Egentligen räcker det ju för oss att bli nominerade bland andra duktiga kreatörer, då vet vi att det vi gör fungerar, säger Camilla Bondareva varumärkesstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.
– Vi ser att innehållet vi skapar väcker engagemang inom våra valda målgrupper, men vi vill också ha ett kvitto på att filmerna och webben är så bra som vi tror.
Fyra silver
På galan, som återigen kunde hållas på Berns Salonger i Stockholm efter ett par års uppehåll, var några av Swedish Lapland Visitors Boards medarbetare närvarande. Med sig hem plockar gänget inte mindre än fyra silvermedaljer.