Familjeföretaget som enar och inspirerar – Camp Ripan utses till ”Spirit of Swedish Lapland”
”En samlande kraft för besöksnäringen”. Det är en del av motiveringen till att Camp Ripan får priset Spirit of Swedish Lapland 2021. Sedan familjen Lind tog över företaget för snart 20 år sedan har de sjudubblat omsättningen och blivit en av destinationens viktigaste aktörer.
Ett företag som samarbetar och ser till hela regionens bästa. I Camp Ripans nomineringar för Award of Swedish Lapland målas en bild av ett företag som har ett stort nätverk och lyfter även andra.
– Vi blir jätteglada över att höra det, det är ett kvitto på att vi gör någonting bra. Att se till helheten är viktigt för oss. Gästerna som kommer hit ser inte bara Camp Ripan, de ser Kiruna eller Swedish Lapland. Då är det viktigt att vi är med och jobbar för att hela regionen ska utvecklas och hålla en hög nivå, säger Frida Lind-Oja, marknadschef och delägare.
Självklart val för syskonen att starta företag med föräldrarna
Hon äger och driver Camp Ripan tillsammans med sin bror Dennis Lind som är vd. Mamma Monica är också delägare men är numera mestadels pensionerad. För 20 år sedan ringde Monica sina barn och föreslog att de skulle köpa anläggningen tillsammans med henne och deras pappa Ove.
– Det var en ganska sliten anläggning då. Stugor med självhushåll och kanske inte alla gästers förstahandsval, säger Frida Lind-Oja.
Ändå var det ett ganska självklart val att flytta hem och starta företag med föräldrarna. Frida Lind-Oja studerade turismvetenskap på universitetet i Östersund. Dennis Lind spelade hockey och jobbade som elektriker i Stockholm. Frida tyckte att det passade perfekt in i hennes studier, Dennis hade hemlängtan. I början hade anläggningen sju anställda och familjemedlemmarna jobbade överallt.
– Vi fick verkligen lära oss helheten. Från att ta emot gästen i receptionen till att skynda sig i väg och hjälpa till i stugorna. Vi har städat, serverat och rensat avlopp, säger Frida Lind-Oja.
Framgångsfaktorer för att växa och utvecklas
Camp Ripan har växt sedan dess. Förutom boendet med 90 stugor med 320 bäddar driver de restaurang, spa och säljer upplevelser och aktiviteter i samarbete med andra företag. 43 personer är åretruntanställda och under vintersäsongen växer siffran till närmare 100. Omsättningen har ökat från 7 till 50 miljoner. Hur har de gjort för att lyckas?
– Samarbetet är en viktig del till varför det har gått bra för oss. Vi gör det vi är bra på och jobbar med andra som är bra på sin del. Till exempel tar vi hjälp av andra företag för aktiviteter och vi har jättebra samarbete med andra aktörer inom destinationen, säger Frida Lind-Oja.
En genomgående tanke med hållbarhet och lokal förankring har också bidragit till den lyckade utvecklingen.
– Vi satte en gestaltningsplan tidigt i processen. Det kan jag idag känna att det är det som gjort att vi kommit dit vi är. Vi har alltid någonting att falla tillbaka på, säger Dennis Lind.
– Planen innebär att ha en röd tråd där vi ska ge våra gäster en bit av Kiruna och jobba med våra tre kulturer, den samiska, den tornedalsfinska och den svenska. Vi grävde där vi står och jobbade med värdskapet, fyller Frida Lind-Oja i.
”Personalen Camp Ripans hjärta”
Ytterligare en framgångsfaktor är personalen. Även om företaget numera är ganska stort vill de behålla den familjära känslan. Alla i personalen får gå utbildningen ”Ripan Academy”. En två veckors kurs där de får veta mer om företagets grundtanke och det goda värdskapet, följa med på aktiviteter, lära sig anläggningen och mer om området.
– Personalen är Camp Ripans hjärta. Det är jätteviktigt att de mår bra och att de känner samma känsla som vi vill förmedla, säger Frida Lind-Oja.
Under pandemin har företaget blivit tvungna att dra ner på säsongs- och extrapersonal, men kunnat behålla alla i den fasta personalstyrkan.
– Det känns väldigt skönt att inte ha behövt säga upp någon, men det är också tack vare att vår personal varit väldigt flexibla och kunnat göra andra arbetsuppgifter. De ska ha en stor eloge. Ett tag hade vi till och med en kock utlånad till charkdisken på ICA, säger Dennis Lind.
Intensiv höst och nya satsningar trots pandemin
När pandemin slog till fanns planer på nya sviter och finansieringen var redan klar. Men när det inte längre kom tillräckligt med gäster för att fylla det befintliga boendet fick de tänka om. Och äntligen fanns det utrymme för att genomföra något som Dennis hade försökt övertala Frida om i flera år – en padelhall. I mars 2021 öppnade den och blev Kirunas första. Den har blivit ett starkt besöksmål för lokalbefolkning och konferensgrupper.
– Jag tyckte inte riktigt att det följde vår röda tråd, men jag fick ge mig och nu känns det riktigt bra, säger Frida Lind-Oja och skrattar.
Hösten, som brukar vara en period för återhämtning, har varit intensiv. Samtidigt som marknaden började återhämta sig har det varit svårt att hitta ny extrapersonal. Just nu är fokus på att ta sig igenom pandemin, finslipa anläggningen, göra mindre smårenoveringar och genomföra mindre idéer.
– Jag tror att både Camp Ripan och hela den här platsen har en jättebra framtid, säger Ida Johansson, hotellchef.
Se film om Frida Lind-Oja, ”A hotel manager always on the run”, på Swedish Lapland TV.
Spirit of Swedish Lapland och motivering
Priset Spirit of Swedish Lapland innebär en: “Inspiratör eller initiativ som genom sitt genuina värdskap lyfter destinationen Swedish Lapland och gör så att besökaren känner sig hemma i vår arktiska vardag.”
Motiveringen till Spirit of Swedish Lapland 2021: ”Camp Ripan är en samlande kraft för besöksnäringen genom sitt engagemang. De föregår med goda exempel som inspirerar andra, vilket skapar attraktionskraft och hållbar tillväxt för hela destinationen. Hållbarhet, design, lokal förankring, kultur och natur går som en röd tråd genom verksamheten. Camp Ripan har varit initiativtagare till olika företagsnätverk, samarbeten och representerat hela regionen internationellt. Företaget ser helheten och hela Swedish Lapland, driver utvecklingen framåt och är en sann inspiratör.”