Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
19 februari, 2025

Digital screening visar utvecklingsmöjligheter för besöksnäringsföretag

Inom projektet Arctic Europe Tourism Cluster (AETC) har ett team medarbetare genomfört en omfattande digital screening bland besöksnäringsföretag i nordligaste Sverige, Norge och Finland. Syftet med screeningen är att förstå hur företagen integrerar digitala verktyg i sin dagliga verksamhet och att identifiera utvecklingsmöjligheter. 

Screening-processen är en del av aktiviteten Arctic Digital Innovation och består av två steg: ett frågeformulär online och djupintervjuer. Med hjälp av screeningen får man en djupare förståelse för de digitala utmaningar som besöksnäringsföretag står inför. Teamet som jobbar med screeningen är Arune Kliore och Marie Nysta från Northern Norway Tourist Board och Petter Norén och Johanna Elenius, från Swedish Lapland Visitors Board. 

– Vi vill skapa en grund för att kunna erbjuda rätt typ av stöd och kompetensutveckling inom digitalisering, säger Johanna Elenius. 

– Genom att förstå nuläget kan vi utveckla skräddarsydda lösningar som verkligen möter företagens behov. 

Identifierade områden 

Screeningen identifierade flera områden där företagen möter utmaningar: 

  • Svårigheter att nå och engagera målgrupper effektivt. Många företag upplever att de har svårt att skapa digitalt innehåll som verkligen engagerar deras potentiella kunder. 
  • Begränsade resurser och tidsbrist. Små och medelstora besöksnäringsföretag har ofta begränsade personalresurser för att hantera digital marknadsföring och försäljning. 
  • Föråldrade system och verktyg. En betydande andel av företagen använder föråldrade digitala lösningar som begränsar deras konkurrenskraft. 

    Undersökningen tittade särskilt på hemsidor, sociala medier och digitala försäljningsplattformar.  

    Vad gör vi nu? 

    Baserat på screeningens resultat har teamet på AETC bestämt sig att gå vidare med följande aktiviteter: 

    • Workshop om Google My Business. För att hjälpa företag att optimera sin närvaro i lokala sökresultat och förbättra sin synlighet för potentiella besökare.
    • AI-webinar och workshops. För att introducera företag till hur AI kan användas för att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten.
      Här finns redan ett antal webinar utlagda. 

        Nästa steg 

        Nästa steg blir att identifiera de mest effektiva metoderna för att höja den digitala kompetensen inom företagen. Fokus ligger på att fastställa vilka metoder som ger störst effekt och vilka ämnen som är mest relevanta. 

        Vill du höra mer om resultaten från screeningen? Lyssna på AI-podcasten som teamet gjort här

        Arctic Europe Tourism Cluster, är en del av ett mångårigt samarbete via Visit Arctic Europe, och har som mål att bygga en mer motståndskraftig och regenerativ turism, att möta snabba förändringar och framtida förväntningar och att gynna turistnäring, lokalsamhället och besökare i det Arktiska Europa. Du kan läsa mer om projektet här.

        Relaterade nyheter

        Sök på Swedish Lapland

        Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.