Digital instrumentbräda hjälper företag att styra sin verksamhet
Det första steget mot att lyckas på den digitala marknaden är att förstå sin egen verksamhet på nätet. Därför erbjuder Swedish Lapland Visitors Board företag en möjlighet att på ett enkelt sätt se all nödvändig statistik – en skräddarsydd instrumentbräda.
– Det fungerar ungefär som instrumentbrädan i en bil. Du behöver inte veta exakt allt om hur en bil fungerar för att köra den, du behöver däremot ha koll på några viktiga funktioner. I vår digitala instrumentbräda får företagen en skräddarsydd lösning för att få koll på precis vad de behöver veta för att styra sin verksamhet i den digitala världen, säger Petter Norén, Digital Marketing Manager.
Via Google Analytics kan företag analysera aktiviteten på hemsida och i säljkanaler. Men programmet är omfattande och kan vara svårt att använda. Många missar därför vilken statistik som är relevant, eller väljer bort analysen helt. Den digitala instrumentbrädan, Swedish Lapland Analytic Digital Display, tar fram exakt de data ett specifikt företag behöver och gör det enkelt att använda den.
– Tack vare ett anpassat analysverktyg kan företag fatta informerade beslut om kommunikation och försäljning. De behöver inte gissa sig till vad som fungerar, säger Petter Norén.
”Nu vet vi vad vi vill mäta”
Swedish Lapland Analytic Digital Display utvecklades i samband med projektet Smart Digital Business (SDB). I SDB får företag hjälp med sin digitala utveckling på ett djupgående och mer omfattande plan, där instrumentbrädan är en del.
– Det har hjälpt företagen att få upp ögonen för vad som egentligen händer i deras digitala affär, säger Petter Norén.
En av de företagare som nu har en egen instrumentbräda är Per Jobs, vd för FishYourDream och Björk Experience.
– Den möjliggör att väldigt snabbt få all väsentlig data, det som förut krävde ganska mycket kunskap och tid. Nu vet vi vad vi vill mäta och får det presenterat på ett sätt som går snabbt att ta till sig. Det ger oss en riktning för vilket håll vi ska gå med vår marknadsföring och hur vi ska utveckla vår kommunikation, säger han.
Erbjudas till fler företag inom BCD
Smart Digital Business pågår fortfarande, men nu kommer den digitala instrumentbrädan att erbjudas även till 30 företag inom projektet Business Capacity Development, BCD.
– Även om vi jobbar i olika projekt är det viktigt att koppla ihop dem och ta vara på erfarenheter och verktyg. Vi ska varken parallelljobba eller låta saker falla mellan stolarna. Med alla projekt sammantaget kan vi tillsammans gå väldigt långt, säger Petter Norén.
För företag: Läs mer om Swedish Lapland Analytic Digital Display och hur du kan vara med.