Camp Ripan-modellen – socialt ansvar, lokalt engagemang och klimatmedvetenhet
Camp Ripan, som i år är nominerade till Stora Turismpriset, har tagit fram en omfattande strategi för hållbarhet. I strategin som kallas Camp Ripan-modellen står det långsiktiga hållbarhetstänket och det genuina värdskapet i fokus.
Modellen bygger på tre pelare som ligger i linje med FN:s globala mål för hållbar utveckling. Det är socialt ansvar, lokalt engagemang och klimatmedvetenhet. Att dessa tre pelare är grundstenen för strategin syns i att Camp Ripan investerar i sin personal och erbjuder trygga anställningar och karriärutveckling. De engagerar sig lokalt genom att stödja lokala producenter och de jobbar ständigt med att minska sin klimatpåverkan.
– Camp Ripan är förebilder i branschen och med sin handfasta strategi har de ännu större chans att inspirera andra att följa efter, säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communications, som varit med och tagit fram Swedish Lapland Visitors Boards arktiska agenda Care for the Arctic, it’s our home.
I motiveringen till nomineringen till Stora Turismpriset står det att ”Camp Ripan driver ett innovativt företag med fokus på hållbarhet och lokal samverkan” och det genomsyrar hela verksamheten. Fokus ligger på att ge gästerna en upplevelse byggd på hänsyn och respekt för naturen, kulturen och de människor som verkar på platsen.
– Vi har jobbat efter den här modellen väldigt länge, och har nu valt att synliggöra den för att tydligt visa hur vi kopplar hållbarhetsarbetet till de globala målen, säger Frida Lind Oja som äger och driver Camp Ripan tillsammans med sin bror Dennis Lind.
Hållbarhet har alltid varit ett fokus för syskonen, även om det inte varit uttalat.
– När vi köpte Ripan 2002 pratade man inte hållbarhet på det sätt vi gör idag. Men när vi satte oss ner för att diskutera vad vi ville göra blev det tydligt att vi ville gräva där vi står och ge gästerna en bit av Kiruna. Både jag och Dennis älskar den här platsen, vi älskar naturen och vi älskar kulturen. Har man det i sig så måste man också vara rädd om platsen.
På så vis blev hållbarhetsarbetet självklart och är idag en del av hela verksamheten. Det handlar dels om att minska matsvinn och handla lokalt, men också om att ta hand om, och utbilda personalen, att noggrant välja underleverantörer och att hjälpa gästerna att göra rätt. Detta har visat sig vara ett framgångsrecept.
– Det har visat sig att det här är ett bra koncept och den ekonomiska hållbarheten har följt med. Från en omsättning på sju miljoner 2002 till en omsättning på 90 miljoner idag, säger Frida.
Camp Ripan är Svanen-märkta sedan 2015 och är även märkta med Nature’s Best och Sustainable Arctic Destination.
– Svanen-märkningen är bra eftersom vi får ramar att jobba efter som vi måste följa upp varje år. Till våra underleverantörer brukar jag rekommendera Sustainable Arctic Destination som är en kvalitetsmärkning från föreningen Kiruna Lappland. Den kostar ingenting förutom tiden du lägger ner, och även där får du bra ramar att följa i ditt hållbarhetsarbete.
Mer läsning
Den 3 december får vi veta om det är Camp Ripan som tar hem Stora turismpriset 2024.
Camp Ripans hållbarhetsmodell hittar du här.
Här kan du läsa en artikel om bland annat Camp Ripan, men även om andra aktörer i regionen som tagit initiativ till en mer hållbar besöksnäring.
Nyfiken på Ripans Code of Conduct? Klicka här.