Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
Camilla Bondareva
28 april, 2022

Camilla Bondareva rekryteras som Head of Brand Communication

Med lång och gedigen erfarenhet av kommunikation och besöksnäring i ryggen ska Camilla Bondareva nu leda det prisbelönta kommunikationsteamet som arbetar med att öka attraktionen och få besökare att välja resmålet Swedish Lapland. Vi hälsar henne välkommen tillbaka i ny roll, efter att senast ha varit kommunikationsansvarig på Luleå Business Region.

Ny roll men inte ny arbetsplats. Camilla Bondareva är tillbaka på Swedish Lapland Visitors Board, nu som Head of Brand Communication. Hon har de senaste två åren jobbat på Luleå Business Region som kommunikationsansvarig. Innan dess var hon destinationsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board och jobbade med förutsättningsskapande frågor inom besöksnäringen.

Framöver kommer Camilla Bondareva att leda arbetet med varumärkeskommunikation. Tillsammans med kommunikationsteamet kommer hon att planera och genomföra insatser för att locka besökare som bidrar till hela regionens växande lokala ekonomi. Arbetet utgår från Swedish Laplands utpekade målgrupp – den ansvarsfulle resenären. Genom att vara aktiv i våra kanaler där potentiella besökare befinner sig ska deras behov och efterfrågan mötas. Dessutom kommer Camilla Bondareva att vara en nyckelspelare i projektet North Sweden Green Deal, arbetspaket Attraktion.

Välkommen tillbaka Camilla! Hur känns det att vara på Swedish Lapland Visitors Board igen?

– Tack! Jag ser fram emot att komma tillbaka och att få jobba med ett av Sveriges starkaste platsvarumärken och frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Att själv få vara med och bidra till att det utvecklas. Jag är ödmjuk inför min nya roll och kommer att jobba med kollegor som har väldigt hög kompetens inom sina områden. De har redan gjort ett gediget arbete med att positionera platsen Swedish Lapland.

– Samtidigt är jag tacksam för tiden på Luleå Business Region. Det är ett bolag som spelar stor roll för utvecklingen lokalt i Luleå och i regionen. Därifrån tar jag med mig nya perspektiv och lärdomar.

Vilka kommer vara de största utmaningarna framöver?

– Vi ska jobba med att attrahera besökare, men också människor som vill flytta till vår region och slå rot här. Det i en tid då världsläget är oroligt och resmönster ändras. Mottagarkapaciteten ställs inför nya krav, vilket innebär att vi måste släppa gamla tankesätt och samverka på en helt ny nivå. Det är en ny utmaning som vi står inför alla tillsammans.

Och de största möjligheterna?

– Det finns redan väldigt många människor världen över som är jätteintresserade av vårt område. Vi har stor potential att attrahera fler besökare och inflyttare till vår destination. Med de grepp som organisationen tar nu med digital utveckling och AI når vi rätt personer, och detta kan vi utveckla ännu mer. I regionen finns dessutom bred erfarenhet av gränsöverskridande samverkan, en stor vilja och engagemang för att lyckas.

Vad har besöksnäringen för roll att spela i regionens utveckling?

– Besöksnäringen är viktig för regionens attraktionskraft. Genom att ta vara på besöksnäringens betydelse för lokalt entreprenörskap och service, boendemiljöer och rekreationsmöjligheter kan vi skapa nya möjligheter för samhällsutveckling och livskvalitet i både städer och landsbygd. Nu sätts även större fokus på mjuka värden som hälsa och identitet, inflyttning, integration och varumärke. Det skapar ytterligare möjligheter för den regionala utvecklingen.

Vem är du utanför jobbet?

– Jag har bott och trivts på många platser runt om i Sverige och världen, men landat hemma i Norrbotten igen. Det liv vi har möjlighet till här är det liv som lockar mig. Jag gillar att paddla kajak, det var en parameter när vi valde att flytta till vårt hus nära havet i Bensbyn. Jag gillar också att odla, ett av mina stora projekt på senaste har varit att bygga ett växthus. På fritiden jobbar jag även som yogainstruktör. Yogan ger mig en möjlighet till reflektion och balans i livet.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.