Fotograf: Ted Logart
Besöksnäringen i Norrbotten slår rekord igen – siffrorna för 2023 är här
Tillväxtverkets preliminära gästnattsstatistik visar på en ökning i Norrbotten med +2 % jämfört med 2022. Det är mer än genomsnittet i landet (+1%). Ungefär hälften av kommunerna ökar respektive minskar. Allra starkast var utvecklingen i Arjeplog (+12%), Boden (+10%) och Gällivare (+10%). Kiruna ökade med flest antal gästnätter jämfört med föregående år. Både privata och affärsbaserade reseströmmar ökade och bidrog till det starka resultatet.
– Med tanke på omvärldens oroligheter och konjunkturläget i Sverige, så är det fantastiskt att vi slår föregående rekordår, säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter.
– Det här är ett styrkebesked som tydligt visar vårt arktiska resmåls internationella lyskraft. Med gemensamma krafter lyckas vi bibehålla och vidareutveckla attraktionen hos internationella resenärer av alla slag.
Gästnätter 2023 – preliminärt resultat
Totalt står de svenska gästnätterna för 66 procent och de utländska för resterande 34 procent, en oförändrad fördelning.
De utländska besökarna lämnar oftast ett större bidrag till den lokala ekonomin, eftersom de spenderar mer på plats än genomsnittssvensken. Resenärer från andra länder handlar gärna med sig lokalproducerade produkter och köper mer lokal service och tjänster som guidning, upplevelseaktiviteter och liknande.
Några höjdpunkter från 2023
- Arjeplog ökade procentuellt mest (+12 %) av alla kommuner jämfört med 2022, tätt följd av Boden (+10 %) och Gällivare (+10 %).
- Kiruna ökar mest (+50 000) i antal gästnätter jämfört med 2022 och har flest gästnätter, 587 000, tätt följd av Luleå och Piteå.
- Vintern ökar med +9 % i Norrbotten, riket +7 %.
- Vintertid är det tyskarna som står för många gästnätter, de ökade med +11 % under perioden.
- Sommaren minskar med -3 % i Norrbotten, riket -2 %.
- Norrmännen står fortsatt för de flesta gästnätterna sommartid, även om de minskade med -15% under perioden.
- USA ökar med +33 % och är nu fjärde största marknad. Tillsammans med bland annat SAS och Visit Stockholm har det gjorts gemensamma marknadssatsningar. USA har nu gått om Storbritannien som halkar ner till femte plats.
- Italien ökar med +35 % och är nu nionde största marknad. Satsningar på direktflyg och nya affärssamarbeten med internationella researrangörer gör att fler italienare hittar hit.
Intensivt marknads- och kommunikationsarbete ger resultat
De exportsatsande besöksnäringsföretagen i Norrbotten driver marknadsutveckling. Deras förmåga att både locka hit, och ta hand om fler gäster än innan, banar väg för denna upphämtning och gör att vi ser nya rekord.
Läs gärna den sammanfattande artikeln eller se filmen som redovisar de fantastiska resultat som uppnåtts inom projektet Business Capacity development, BCD.
Orosmoln i horisonten
Att näringen går bra och slår rekord garanterar inte att utvecklingen håller i sig. Inför kommande år ser vi flera enskilda händelser som tillsammans skapar fog för oro.
- På några orter är intresset från både fritidsresenärer och affärsresenärer så stort att bland annat hotellrum och stugor för uthyrning är en trång sektor.
- Länsstyrelsen Norrbotten har fått minskade anslag för förvaltning av nationalparker och naturreservat. Det går i direkt motsatt riktning mot vår förmåga att realisera den potential som det växande intresset för vandring och natur- och kulturrelaterade semestrar har.
- Kompetensförsörjningen är en annan utmaning. Det är mycket svårt att hitta medarbetare för de många olika funktionerna i alla branscher som tillsammans är kärnan i besöksnäringen. Näringen är likt andra i Norrbotten beroende av inflyttad arbetskraft.
- Brist på bostäder för de som kommer för att jobba inom besöksnäringen minskar möjligheten att rekrytera medarbetare som idag inte redan bor i närheten av arbetsgivaren.
- Trafikverket varnar för att alla typer av persontransporter på järnvägen kommer påverkas av underhållsarbeten och utbyggnader.
- Hushållens ökade kostnader på grund av inflation och händelser i samhället och omvärlden påverkar kundunderlaget.
- Visit Sweden har fått neddragen budget och det riskerar att påverka den nationella draghjälpen för att lyfta fram och synliggöra vårt arktiska resmål.
- Tillväxtverket har fått minskat anslag och det påverkar tillgången till utvecklingsmedel.
Om statistiken
Gästnätter är ett mått på antalet nätter gäster bor på kommersiella boendeanläggningar. Inkvarteringsstatistiken är en totalundersökning med svarsplikt för samtliga hotell, vandrarhem, campingar, stugbyar samt kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter med minst fem rum eller nio bäddar. Det innebär alltså att mindre anläggningar inte omfattas av denna insamling.
Statistiken för 2023 är preliminär fram till april 2024.