Fotograf: Tomas Bergman
Johanna Elenius och Petter Norén som leder det digitala arbetet på SLVB.
30 december, 2022AI till hjälp när Norrbotten ska växa med internationella inflyttare
Norrbotten behöver attrahera många tusen nya invånare för att realisera den gröna samhällsomställningen. En stor andel av den nya arbetskraften förväntas komma från andra länder. En genväg till den internationella inflyttaren är Swedish Lapland Visitors Board upparbetade kanaler och som i över 20 år etablerat denna region som ett attraktivt internationellt resmål. Nu är potentialen stor att locka livstilsmigranter att flytta hit.
Därför är en av målsättningarna i projektet North Sweden Green Deal Attraktion att kommunerna i Norrbotten ska öka sin digitala tillgänglighet genom att tillhandahålla relevant information på fler språk än svenska.
Swedish Lapland Vistors Board har under lång tid byggt upp relationer till internationella besökare som visat intresse för vår region och livsstil. Genom att använda dataflöden och AI, artificiell intelligens, omvandlas nu dataspår, pixlar och cookies till konkreta och personliga relationer som matchas med kommunernas behov av inflyttning.
– Vi tar hjälp av ett smart AI-verktyg för att hålla en levande dialog med den trogna målgrupp som följer resmålet Swedish Lapland i våra digitala kanaler. Genom åren har vi samlat på oss många miljoner dataspår, berättar Petter Norén, Head of Business Development & Marketing på Swedish Lapland Visitors Board.
Tusentals vill flytta till Norrbotten
Swedish Lapland Visitors Board ställer olika frågor till dessa personer, bland annat om de skulle kunna tänka sig att flytta hit till vår region. Och i likhet med andra attraktiva resmål runt om i världen som också driver intresse för livsstilsinvandring, är gensvaret positivt även här.
Petter beskriver att det i dagsläget är många tusen som har svarat ja på frågan om de skulle kunna tänka sig att flytta hit och som bett att få veta mer.
– Det här är en intressant tillgång för Norrbottens kommuner, nu när hela vår region ska växa med nya invånare.
– I flera fall experimenterar och testar vi, med målet att kommunerna själva ska kunna ta denna dialog vidare hela vägen till att välkomna nya norrbottningar, säger han.
Arvidsjaur pratar direkt med internationella livsstilsmigranter
Ett exempel är Arvidsjaurs Kommun, som är igång med dialog och kampanj riktat mot de intresserade inflyttarna.
– Vi har en helt ny webbplats, flyttatillarvidajaur.se, som är översatt till flera språk och som ger oss en bra infrastruktur för att fånga upp intresserade inflyttare. I kampanjen använder vi oss av AIDA-metodiken och får stöttning av Swedish Lapland Visitors Boards AI-verktyg för att attrahera en för oss viktig målgrupp: livsstilsmigranter från Tyskland, berättar Karin Jonsson, Arvidsjaus Kommun.
– Kampanjen är nu live på Facebook och vi har redan fått väldigt positiv respons, avslutar hon.
Halvtid i North Sweden Green Deal – attraktion
Projektet har under sin första del förvandlat hela Norrbotten är en stor innovationsarena. Ett co-lab av gigantiska mått som bygger beredskap och höjer innovationstakten. Så här jobbar några andra av kommunerna inom projektet.
North Sweden Green Deal är ett initiativ för att förverkliga en hållbar samhällsomställning, i takt med de nya industrietableringarna. Projektet drivs av Region Norrbotten och Region Västerbotten tillsammans med en mängd andra aktörer. Det medfinansieras av Europeiska regionalfonden (ERUF).