Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
7 september, 2022

AI hjälper besöksnäringen nå nya kunder på nya marknader

När många företag går samman ger det resultat. Det visar räckvidden från den senaste digitala kampanjen inom projektet Visit Arctic Europe II.

– I stället för att vara konkurrenter har vi gått ihop och gjort digital annonsering som en enhet. Då har vi större möjlighet att nå ut. Vi agerade som ett stort bolag men var egentligen många små, säger Petter Norén, Head of Business Development and Market på Swedish Lapland Visitors Board.

På slutkonferensen för Visit Arctic Europe II (VAE II) presenterade Petter Norén resultatet. 51 företag från nordligaste Sverige, Norge och Finland deltog tillsammans för att nå potentiella kunder i sociala medier. De riktade annonserna fick 47 miljoner exponeringar som har gett 211 000 besök på företagens hemsidor.

Bra resultat till låg kostnad

Den AI-baserade marknadskampanjen bestod av två delar. Från april till juli gick en imagekampanj för resmålet, uppdelat på teman midnattssol, fiske, gastronomi, vandring, cykel, norrsken och vatten. Flest interaktioner fick annonserna med norrsken, följt av gastronomi och cykel.

Mot imagekampanjens resultat kopplades företagens träffsäkra och paketerade erbjudanden. En lyckad kampanj där antalet klick per investerad krona vida översteg det förväntade. Flest klick genererade Arctic Bath i Harads och längst räckvidd hade Ice and Light Village i Kalix.

Samarbete ger resultat

– Vi är nu kollegor och har möjligheten att fortsatt nyttja AI för att få fler besökare i våra respektive regioner. Detta digitala samarbete har bevisat att vi kan göra fantastiska marknadsinsatser med stort genomslag och på kort varsel, säger Petter Norén.

– Kampanjen är väldigt intressant och speciellt budskapet vi tar med oss, om vi samarbetar får vi resultat, säger Rauno Posio, projektledare för VAE II.

Visit Arctic Europe II har pågått sedan 2018 och är ett samarbete mellan Finnish Lapland Tourist Board, Northern Norway Tourist Board och Swedish Lapland Visitors Board samt kommersiella aktörer i regionen. Projektet finansieras av Interreg Nord, Region Norrbotten samt deltagande besöksnäringsföretag och partners. Läs mer här.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.