Studieresa till Rovaniemi – vad kan vi lära oss av finska Lappland?
I mitten av januari åkte delar av Swedish Lapland Visitors Board på en studieresa till Rovaniemi. Ett tillfälle att lära mer om våra grannar i öst och se vilka likheter och skillnader som finns inom besöksnäringen i respektive länder. Under två intensiva dagar fick vi träffa nyckelaktörer inom den finska besöksnäringen, göra företagsbesök och vi fick en generell inblick i hur Rovaniemi positionerar sig på den internationella marknaden.
Pia Lillberg, Marketing Manager på Visit Rovaniemi gav oss en presentation om kommunens strategier för att locka besökare från hela världen. I Rovaniemi bor 65 000 invånare, under ett år dubblas antalet människor flera gånger om när besökare kommer hit från hela världen.
De flesta kommer med någon av de 40 direktflygslinjer som går till den lokala flygplatsen. Tomten spelar huvudrollen i såväl marknadsföring som i värderingsarbetet. För att som företag gå med i Visit Rovaniemis organisation måste man skriva under att man tror på tomten och hans värderingar. Pia Lillberg förklarar att resmålets framgångsfaktor är många lokala företag som verkligen bryr sig om platsen.
Vilka är då företagarna? Vi träffade bland annat Miko Gröhnberg som är General Manager för två hotell i staden. Här finns inga problem att belägga hotellen, särskilt inte under högsäsong. Utmaningen ligger i att få gästerna att stanna längre, de flesta stannar max två nätter för att sedan resa vidare till andra boendeanläggningar i eller runtom Rovaniemi.
Santa Claus Village har blivit Rovaniemis hjärta. Under högsäsong (kring jul) kan det vara upp till två och en halv timmes kö för att träffa tomten. Då har han ändå två olika kontor i tomtebyn och ett i city. Vi träffade Juhani Ikonen som är Hotel Manager på Santa Claus Holiday Village, ett av cirka 50 företag som finns i tomtebyn.
Här samverkar boendeanläggningar, aktivitetsleverantörer, restauranger och souvenirbutiker inom samma område – alla med samma USP: tomten bor här. Stort fokus ligger på att förlänga säsongen, man ser redan nu att ”julsäsongen” blir allt längre och att snö inte är en nödvändighet för att locka internationella besökare.
– Det som är intressant att ta med sig hem är hur företagen i Rovaniemi jobbar strategiskt med säsongsförlängning. De anpassar både öppettider och aktiviteter efter säsong och snötillgång, och genom att samverka ser de till att det alltid finns något öppet för besökarna. När en verksamhet har stängt under lågsäsong håller en annan öppet, säger Niklas Wede, affärsutvecklare på Swedish Lapland Visitors Board.
En bit utanför Rovaniemi ligger SnowHotel. Det går att ana att man spanat på ett visst ishotell i Jukkasjärvi för inspiration, men här är fokuset på snö, snarare än på is. Förutom ett snöhotell som byggs upp varje år finns här 40 glasigloos med första parkett till norrskensshow de kvällar som himlen bjuder in.
Heidi och Ville Haavikko är grundarna till SnowHotel och Ville är ingenjören bakom både glasigloos, snöhotell och de snöbastus som byggs upp varje vinter. En snöbastu tål 60 sittningar innan den riskerar att rasa, för att alla gäster ska få chansen att prova denna unika sauna bygger man därför upp 20 stycken per säsong. Enligt vår guide är SnowHotel enda stället i världen där du kan värma dig i en bastu gjort av snö.
Den kulturelle besökaren kan köpa sig ett Culture Pass. En biljett ger entré till tre olika muséer: Arktikum Science Centre and Museum, Korundi House of Culture, och Science Centre Pilke. På Arktikum tog vi del av en gedigen utställning om Arktis.
– Det var en fantastisk utställning som är relevant för hela Arktis. En fin mix av lekfullhet och allvar gjorde att den var anpassad för både barn och vuxna, säger Anna Lindblom, Design Manager, Swedish Lapland Visitors Board.
Sammanfattningsvis gav resan oss en värdefull konkurrensanalys med insikter om hur Rovaniemi arbetar med vidareutveckling av besöksnäringen. Staden har utvecklat en tydlig profil där tomtetemat kombineras med kulturförmedling genom institutioner som Arktikum.
Tre centrala observationer från besöket kan bidra till vårt fortsatta arbete med besöksnäringen i Norrbotten:
Först och främst visar Rovaniemi ett exempel på hur ett resmål kan samla olika aktörer kring en gemensam vision. Hotell, aktivitetsföretag och andra verksamheter arbetar utifrån en delad berättelse som genomsyrar hela destinationen. För det andra illustrerar staden ett sätt att balansera internationell turism med lokalt engagemang, något som Visit Rovaniemi lyfte fram i sin presentation. Slutligen ger stadens sätt att hantera säsongsvariationer genom strategisk samverkan mellan företagens perspektiv på möjligheter för året-runt-turism i Norrbotten/ Swedish Lapland.
Med dessa insikter i bagaget fortsätter vi arbetet med att utveckla besöksnäringen i Norrbotten, där vi kan dra nytta av erfarenhetsutbyten med våra grannar samtidigt som vi bygger vidare på berättelsen om vår plats.