John Bridge, Director på brittiska sälj- och marknadsbolaget Travel Beat och David Lind, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
23 september, 2023Mångårigt samarbete stärker internationellt affärsnätverk av resesäljare
Världen är stor. För att öka besöksnäringens möjligheter att sälja sina upplevelser till internationella gäster, kan affärssamarbeten etableras med internationella resesäljare. Att arbeta med externa återförsäljare – turoperatörer och reseagenter blir en del av företagens distributionsstrategi och sker parallellt med den egna direktförsäljningen gentemot slutkunden, den potentiella gästen.
– För att kunna matcha våra exportsatsande företag med rätta internationella resesäljare jobbar vi bland annat tillsammans med lokala experter på olika utlandsmarknader. Travel Beat, verksamma på flera av våra målmarknader, är en av dem, säger David Lind, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.
De internationella resesäljarna söker ständigt efter nya resmål och samarbetspartners för att erbjuda sina respektive kunder. De har alla lite olika profiler och därmed olika gästkategorier och marknadssegment som de inriktat sig mot.
– Företagen gör själva sina affärsuppgörelser och min kompletterande uppgift är att sälja in hela vårt arktiska resmål gentemot prioriterade globala aktörer inom b2b-reseledet. Det bidrar till att öka kännedom om oss som alternativt resmål och skapar ett gemensamt sammanhang för alla våra exportsatsande företag. Tillsammans blir vi mer synliga och attraktiva.
Slutmålet är att locka fler och rätt besökare, vid rätt tidpunkt under året till oss här i den nordligaste delen av Sverige.
– Nya affärssamarbeten med internationellt reseled bidrar till ökad tillgång till nya säsonger och gästkategorier inom marknadssegment som exempelvis wellness, kultur, äventyr, high-end, HBTQ för våra företagare, säger David Lind.
Samarbetspartnern John Bridge, director på brittiska Travel Beat beskriver att Swedish Lapland är ett resmål som attraherar.
– Det finns en växande efterfrågan hos den internationella resenären på genuina och småskaliga naturbaserade platser att besöka.
– I denna tid av ständiga förändringar bidrar vi med insatser för att nyttja hela resmålets potential på den konkurrensutsatta resemarknaden och fortsätter. Vi har samarbetet under många år och ser oss själva som en förlängning av Swedish Lapland Visitors Boards team – en del av familjen. Vi har en bra plan för insatser och aktiviteter under 2024.
Planen kommer utgöras av en kombination av gemensamma och exklusiva säljmöten som görs i samband med mässor och säljevent.
– I jämförelse med de storsatsande länderna och regionerna runt om i världen så arbetar vi med mycket begränsade sälj- och marknadsföringsbudgetar. Därför passar det oss att skräddarsy effektiva och fokuserade samarbeten med externa experter som exempelvis John och hans kollegor, avslutar David Lind.
Insatserna som görs är en del av projektet Arktisk hållbar konkurrenskraft och attraktion – AHKKA som finansieras av Tillväxtverket, Region Norrbotten och kommuner i Norrbotten.