Petter Norén, Emma Ebermark och Johanna Elenius, Swedish Lapland Visitors Board går igenom de starka TRIP-resultaten tillsammans med deltagande företag vid avslutningen av projektet Smart Digital Business.
30 augusti, 2023”TRIP” mäter, målsätter och säkrar digitala framgångar
Världen har blivit digital och entreprenörer världen över kämpar för att hänga med i den snabba utveckling som sker med digitalisering och Ai-teknologi. Så hur ska ett litet företag i den Arktiska delen av Sverige kunna hävda sig på den digitala och globala marknaden? Vad behöver de göra för att vara konkurrenskraftiga?
Det är frågor många besöksnäringsföretag inom resmålet Swedish Lapland ställer sig. Det är också bakgrunden till EU-projektet Smart Digital Business som Swedish Lapland Visitors board drivit och den fråga som vi hoppas besvara.
– Det är ett komplext område. Men jag är helt övertygad om att alla företag, oavsett storlek, kan lyckas nå sina mål. Då måste man också veta vad man vill, säger Petter Norén, Marknads- och affärsutvecklingschef som även varit övergripande projektledare för Smart Digital Business.
– Det vi ville göra för företagen, var att peka dem åt rätt håll.
Den egna innovationen ”TRIP” tar form
Resultatet blev en egen innovation i form av ett verktyg med tillhörande metod, byggd på ett medskapande arbetssätt med identifierade relevanta och effektskapande mätpunkter och utvecklingssteg.
Företagens nuläge analyseras i samma verktyg som även visualiserar utpekade steg på väg mot förbättringsmålen inom de olika parametrarna. Pedagogiken har genom arbete tillsammans med företagen visat sig fungera och dessutom levererar metoden utvecklingsresultat som långt överträffar de initiala förväntningarna.
– Vi kallar det TRIP – Tourism Readiness Internet Position, som hjälper företagen att analysera taktik, teknik, strategier och en rad andra parametrar som är nycklar för att lyckas med digital marknadsföring och sälj.
Petter beskriver hur verktygen och metoden bygger på att företagen först skattar sig själv utifrån de satta mätpunkterna och där brister och utmaningar identifieras, där sätts insatserna in löpande.
– Vi har sett allt för många tvärsäkra ”lösningar” till hur företag blir digitaliserade. Det finns inte ett sätt, det är inte en examen som tas. Företag ska använda möjligheterna digitaliseringen ger för att nå sina egna mål utifrån sina förutsättningar. Det finns inget egenvärde i att vara digital.
Företagen har i genomsnitt fördubblat sin digitala affärsförmåga
I projektet Smart Digital Business har företagare med vilja att utvecklas digitalt jobbat tillsammans med Swedish Lapland Visitors Boards mentorer och genom TRIP fått en individuell färdplan – när analysen görs blir det tydligt vilka delar av det digitala ekosystemet som ska utvecklas för att öka företagens lönsamhet.
Vid inledningen mätte deltagande företagen i snitt på 24,1 poäng och efter genomförda insatser uppnåddes 39,7 poäng i genomsnitt, nära en fördubbling. Maxpoäng för en TRIP är 56 fördelade över sju kategorier med 8-poängssteg inom varje. Kategorierna är: motivation, teknik, kommunikation, content, SEO, analys och rutiner.
Några av de deltagande företagens vitsord:
”Det har varit utvecklande, spännande och väldigt bra för vårt företag. Våra företag är stärkta inom flera kategorier och vi har fått bästa verktygen till att stärka vår digitala image och strategi. Det hände i ett språk som alla kan vara med på och det har varit en personlig process.”
”Vi har definitivt kunnat se vinsten för såväl företagen som för hela vårt resmål då den digitala affärsförmågan är viktig i kampen om den internationella resenären. Det gäller att gå från fångat intresse till bokning för konkreta affärer”
40-tal företag har stärkt sin digitala affärsförmåga
Över 40 företag har analyserats i TRIP och sedan jobbat tillsammans med mentorerna för att nå sina mål. När målen är uppfyllda analyseras resultaten och måluppfyllelsen har hittills varit väldigt hög.
– Vi har redan sett effekterna av det arbete som företagen gjort. Flera har sparat pengar, tjänat mer pengar och förenklat sin vardag, säger Norén och avslutar.
– Vi blir så stolta över de resor som företagen har gjort och kommer fortsätta göra med hjälp av vår anpassade innovation TRIP.
• • • • •
Ett 40-tal boendeanläggningar och aktivitetsföretag i kommunerna nedan har använt TRIP:
Arjeplog: Midsommarviken, Ants in pants
Boden: Arctic Bath, Arctic Retreat, Aurora Safari Camp, Treehotel, Storklinten
Gällivare: Tjuonajokk/FYD*, Stora Sjöfallet, Sápmi Nature
Haparanda: Haparanda Stadshotell, Kukkolaforsen
Jokkmokk: Hotel Akerlunds, Jokkmokkguiderna, Laponia Tjuottjudus, Peace & Quiet Nature Hotel, Årrenjarka
Kalix: Nordic Lapland/Frevisören
Kiruna: Abisko Mountain Lodge, Camp Ripan, Aurora Mountain Lodge/ETN**, Kiruna Guidetur, Nitti Sami Siida, Outback Abisko, Scandinavian Sami Photo Adventure, Arctic River Co
Luleå: Brändön Lodge, Explore Luleå
Pajala: Camp Onka/FYD*, Pine Tree Lodge/ETN**, Arctic River Lodge/ETN**, Kengis Bruk
Piteå: Jössgården, Kust, Västi Gård
Skellefteå: Svansele Vildmarkscenter, Kinnbäck
Sorsele: Ammarnäs Wärdshus/FYD*, Outdoor ticket
Överkalix: Grand Arctic Resort/ETN**
Övertorneå: Lapland View Lodge/ETN**, Huuva Hideaway
*Fish Your Dream **Explore the North
• • • • •
TRIP är ett verktyg, metod och process som tagits fram i projektet Smart Digital Business. Finansierat av Tillväxtverket, Region Norrbotten och Region Västerbotten.