Fotograf: Ted Logart
Travel trade manager
Är du en relationsskapande marknadsförare med gedigen erfarenhet inom Travel Trade? Har du har en passion för Sveriges arktiska resmål Swedish Lapland? Välkommen att bli en del av vårt team, vi har en ledig tjänst som Travel Trade Manager.
Söker du en utvecklande roll i en verksamhet i ständig rörelse, där du dagligen får möjlighet att göra skillnad? Vi på Swedish Lapland Visitors Board välkomnar dig till ett omväxlande och spännande uppdrag i en varierande, dynamisk och internationell miljö. Du blir en del av många intressanta samarbeten i en verksamhet som präglas av engagemang och samverkan.
Som Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board:
• ansvarar du för att stärka affärsintresset för resmålet Swedish Lapland gentemot internationellt reseled/Travel Trade
• främjar du etablering och vidareutveckling av affärssamarbeten mellan resmålet Swedish Laplands besöksnäringsföretag och det internationella affärsnätverket av researrangörer och agenter
• verkar du för vidareutveckling av resmålet Swedish Laplands reseinfrastruktur i partnerskap med regionala, nationella och internationella flyg-, tåg-, buss-, och hyrbilsoperatörer
• blir du en viktig del av vårt marknads- och affärsutvecklingsteam och en av våra specialister, som hanterar strategier och operativa insatser tillsammans med de exportsatsande besöksnäringsföretagen
• arbetar du affärsmässigt, både strategiskt och operativt, med kort- och långsiktig planering, handlingsplaner, projekt samt initierar, genomför och och följer upp aktiviteter och insatser i linje med resmålet Swedish Lapland och organisationen Swedish Lapland Visitors Boards mål och visioner
• har du även ett nära samarbete med kollegorna i Visit Swedens Travel Trade team och internationella konsulter inom reseled för att skapa effekt i arbetet med att marknadsföra resmålet Swedish Lapland
• kommer du resa både inom och utanför regionen för att skapa och underhålla de kontakter och nätverk du skapar med lokala, regionala, nationella och internationella företag och aktörer
• vidareutvecklar du effektiv kommunikation med reseledets prioriterade aktörer samt resmålets digitala Travel Trade portal
• samverkar och initierar insatser tillsammans med besöksnäringen, lokala företagarföreningar och kommuner
• ansvar du för omvärldsbevakning och analys av trender inom Travel Trade för att systematiskt ta fram, analysera och bygga kunskap och insikter om researrangörs- och agentleden
• samverkar du med organisationens övriga medarbetare inom samtliga verksamhetsområden
• ansvarar du för organisationens uppdrag att sprida och dela kunskap för att löpande utveckla relevanta och behovsstyrda tjänster för den exportsatsande besöksnäringen
Vi vill att du har kvalifikationer som:
• relevant utbildning inom marknadsföring/försäljning kombinerat med goda kunskaper och flera års erfarenhet av att arbeta med internationellt reseled eller motsvarande
• erfarenhet av roller där du arbetat med strategisk och operativ affärsutveckling och affärsmodellering med vana av att ta ansvar för planering, budgetering, resultatuppföljning och återrapportering
• rutin av att initiera, leda och driva utvecklingsprocesser, nyttja och anpassa vedertagna verktyg och metoder
• erfarenhet av att hantera projekt och aktiviteter som omfattar kollegor och samarbetspartners i olika länder och navigerar med lätthet i komplexa sammanhang med många olika intressenter
• förmåga att uttrycka dig väl och pedagogiskt i både tal och skrift på svenska, engelska och gärna ytterligare språk som samiska, meänkieli, tyska eller franska
• vana av att tala inför publik och att du trivs och känner dig trygg i den rollen
• mycket goda kunskaper i Officepaketet, nyttjande av digitala tjänster och är van att ta fram olika typer av presentationer
• god kunskap om besöksnäringen i Swedish Lapland och dess utbud, samt erfarenhet av att marknadsföra arktiska resmål
Vi vill att du som person:
• är trygg, positiv och prestigelös
• har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och agerar på ett ansvarstagande och lösningsorienterat sätt
• har förmåga att arbeta självständigt, men också uppskattar det stöd du kan få och ge i ett team av kollegor
• har ett strukturerat arbetssätt, är en mycket god kommunikatör (van talare) och ser god service som en självklarhet
• tar egna initiativ, prioritera och kunna omprioritera vid behov, samt arbeta proaktivt och få saker ur händerna.
Att jobba hos oss:
• Vi är en effektiv och smidig organisation med korta beslutsvägar som ger dig möjlighet att påverka både hela organisationens utvecklingsresa, tjänsteerbjudande och ditt dagliga arbete
• Passion, lagarbete, självbestämmande, självledande och självorganiserande team som baserar verksamhetens utveckling på agila lärandeprocesser för snabb kunskapsimplementering är en del av vår kultur
• Vi vill att alla medarbetare har möjligheter att växa och anta nya utmaningar och du kommer bli en del av en kreativ, mångsidig, inspirerande, progressiv organisation
• Du får interagera med mycket engagerade kollegor, partners och intressenter som gillar att anta utmaningar och hitta nya sätt att arbeta och förbättra
• Våra medarbetare är avgörande för vår gemensamma framgång och du är en del i en helhet där du med din kompetens även bidrar till regionens utveckling och arbetet med samhällets omställning. Vi anser att kompetensen hos våra medarbetare är vår främsta konkurrensfördel. Vi välkomnar och värdesätter mångfald; våra medarbetare är alla unika och vi eftersträvar etnisk och kulturell mångfald samt en jämn könsfördelning
Om tjänsten:
• Projektanställning tom 23.12.31 med stor möjlighet till förlängning
• Omfattning: 75-100 %
• Placeringsort: Inom resmålet Swedish Lapland, vilket betyder att du kan ha din arbetsplats på hemorten. Huvudkontoret finns i Luleå.
• Resor inom och utanför landet förekommer
• Tillträde efter överenskommelse
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och är övertygade om att mångfald och jämn könsfördelning utvecklar verksamheten.
Sista dag att ansöka är den 5 februari 2023. Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag så välkommen med din ansökan redan idag.
Kontakt, frågor och mottagare av din ansökan: petter.noren@swedishlapland.com
Vilka är vi?
Swedish Lapland Visitors Board är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. Vi driver en näringslivsorienterad samverkansplattform som verkar för att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den internationella och nationella efterfrågan på resmålets utbud av arktiska upplevelser.
Främjarinsatser riktat mot en växande besöksnäring ger värdefulla sidoeffekter för
kommuner och andra branscher. Näringen ökar regionens attraktionskraft och synlighet nationellt och internationellt, vilket påverkar möjligheter till ökad inflyttning, minskad utflyttning, investeringsvilja och samhällsutveckling. Swedish Lapland Visitors Board är på så sätt en aktiv aktör i det gemensamma regionala utvecklingsarbetet.
Besöksnäringen bidrar inom de prioriterade områden som pekats ut i Norrbottens
Regionala utvecklingsstrategi. Besöksnäringen är även en utpekad näring i länets strategi för Smart Specialisering.
Besöksnäringen är en drivande regional kraft kopplat till EUs prioriterade gröna
samhällsomställning samt digitalisering.
Swedish Lapland Visitors Board förvaltar platsvarumärket Swedish Laplands kännedom och attraktionskraft liksom resmålets och organisationens egna kanaler. Tillsammans med näringen, varumärket Sverige och lokala platsvarumärken ökar vi lusten och efterfrågan till hela resmålet Swedish Lapland.
Vi representerar Norrbottens län i det nationella arbetet som bedrivs tillsammans med bland andra Visit Sweden, Tillväxtverket och Sveriges övriga län. Internationellt samverkar vi genom bland annat medlemskap i Necstour med turismregioner inom hela Europa och genom nätverket Global Sustainable Tourism Council (GSTC) med hela världen.
På uppdrag av Region Norrbotten har vi tagit fram Norrbottens Regionala Besöksnäringsstrategi – en strategisk färdplan mot 2030. Resmålets vision och mål utgör ramverket för näringen, besökaren och nyckelpartners. Tillsammans ska vi jobba med utpekade insatsområden – respektera, balansera, planera, innovera och attrahera för vår plats och näringens bästa.
Våra tre verksamhetsområden är Varumärke och kommunikation, Marknad och affärsutveckling samt Partnerskap och samverkan. Övergripande mål är att platsens besökare uppfyller sin potential och möjlighet att bidra till resmålet Swedish Laplands sociala, kulturella och ekonomiskt hållbara utveckling samtidigt som det negativa avtrycket på miljö- och klimat reduceras.
Tre övergripande verksamhetsstrategier och mål riktas mot resmålet Swedish Laplands nyckelintressenter – resenären, besöksnäringen och samarbetspartners.
Strategi 1: Attrahera och öka den ansvarsfulle resenärens reslust till resmålet Swedish Lapland med målet att fler ansvarsfulla besökare bidrar till en växande lokal ekonomi
Strategi 2: Främja näringens affärs- och marknadsutveckling med målet att näringen växer hållbart och ökar sin professionalism
Strategi 3: Involvera och engagera turismens ekosystem för att Attrahera, involvera och engagera resmålet Swedish Laplands nyckelpartners för ett mer besöksvänligt resmål