Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
Graeme i Visit Swedens monter

Fotograf: Håkan Stenlund

6 oktober, 2022

Swedish Lapland på plats på ATWS

Just nu pågår Adventure Travel World Summit i Lugano, Schweiz. Från resmålet Swedish Lapland har Graeme Richardson och Håkan Stenlund åkt ner för att delta. ATWS är en återkommande mässa som ordnas av Adventure Travel Trade Association. Senaste gången en summit arrangerades på plats och med personliga möten var i Göteborg i Sverige, sedan har pandemin tyvärr satt stopp för möjligheten att träffas på detta sätt. Och på många sätt är det också synligt eller hörbart under kongressen, många researrangörer och naturturistföretag har gått genom ett stålbad och att få träffas igen handlar mycket om revitalisering. 

Lobbyn där många utställare finns. Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med Visit Sweden och resten av Sverige. Sverige verkar populärt för folk förknippar oss med Natur och Naturturism. Foto: Håkan Stenlund

— Från svenskt håll är det förstås viktigt att åter bygga på det momentum vi upplevde efter Göteborg. Och här har våra naturturistföretag chans att ta plats, säger Jenny Jonevret – Visit Swedens Senior Project Manager för Naturturism. 

Jenny har varit på fem tidigare ATWS, från Alaska och Argentina via Toscana och Göteborg hit till Lugano. 

— Det informella formatet, att så mycket här på summiten beror på, eller fungerar tack vare, nätverkande och personliga möten tror jag passar många. Självklart handlar det om att göra affärer, att kunna erbjuda sina produkter till rätt köpare. Men jag tror också att många upplever att möjligheten till lärande och att man knyter nya kontakter, rent av skapar nya vänskaper med andra i samma bransch, är minst lika viktig. Så på så sätt är ATWS ett framgångskoncept.  

Visit Dalarnas after work. Foto: Håkan Stenlund

Andreas Hermansson, som tidigare bland annat jobbat på Icehotel och Lapland Resorts, men numera återfinns hos Visit Dalarna – som skickat en nio personer stark delegation – säger också att han upplevt den informella mötesstrukturen spännande. 

— Om jag tar med mig några saker från kongressen är det förstås vår lyckade After Work häromdagen. Jag vet inte hur mycket folk som kom, men kanske ett par hundra och där vi alla från Sverige kunde visa upp oss på ett bra sätt.  

— Men det leder också till den andra saken jag känner glädje över: Sverige är ett starkt varumärke gällande naturturism! När du säger att du kommer från Sverige så vet köpare och journalister att du har bra naturturistiska produkter att erbjuda. Vi är där med Patagonia, British Colombia och alla andra starka varumärken. 

Graeme tillsammans med journalisten Malte Clavin. ATWS är även ett tillfälle att träffa resepress från hela världen. Foto: Håkan Stenlund

Graeme Richardson, som driver incoming-företaget Arctic Inbound och under ATWS representerar hela resmålet Swedish Lapland, håller med.  

— Det är i alla fall ingen nackdel att vara från Sverige och det är absolut ingen nackdel att vara från den arktiska regionen i Sverige. Naturturism är vi starka på, liksom spännande boendeanläggningar. Men dessutom har vi en rik kultur och en spännande arktisk livsstil att prata om.  

— Det har varit en mycket lyckad mötesplats på så sätt, både för mig personligt genom olika möten och seminarium men också som representant för hela Swedish Lapland. Vi har gjort affärer! 

Graemes medverkan som representant för alla exportsatsande företag inom Swedish Lapland möjliggörs via projektet BCD – som syftar till att få fler företag att göra fler affärer.

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.