Swedish Lapland presenterar Sveriges första helt digitala produktbank
Som första destination i Sverige lanserade Swedish Lapland under hösten en helt digital produktbank. Tidigare har regionens utbud tillgängliggjorts för turoperatörer och researrangörer genom tryckta eller statiskt nedladdningsbara produktmanualer, ett arbete som nu helt har digitaliserats.
– Lösningen är skräddarsydd efter företagens behov, tillsammans äger vi plattformen och kan utveckla den över tid. Genom att flytta produktmanualerna från tryck och nedladdningsbara statiska pdf:er till en webbaserad lösning frigör vi också resurser på det lokala planet, säger Johanna Ögren, marknadschef på Swedish Lapland Visitors Board.
Tack vare att företagens boenden och aktiviteter presenteras i en digital produktbank kan man i säljsammanhang enkelt sätta ihop destinationens utbud utefter olika teman och önskemål, som vandring, äventyr eller skidåkning.
– Vi ser en resemarknad som förändras i snabb takt, där resenärens drivkraft och nischade behov i allt högre utsträckning sätter spelplanen för både oss som destination och för turoperatörer och reseagenter. Viljan att delta och lära om till exempel den samiska kulturen, våra matupplevelser eller mer fartfyllda naturaktiviteter – saker som är spridda över hela regionen – är vad som styr resandet idag. Där kan vi genom en digital lösning bättre svara upp på önskemål om skräddarsydda resor i destinationen. Turoperatören kan enkelt söka ut alla företag som erbjuder boenden, transfer eller aktiviteter inom exempelvis fiske eller skidåkning och sätta ihop attraktiva färdiga erbjudanden till sina kunder och våra slutkunder, förklarar Johanna.
Arbetet med att utveckla produktbanken har skett tillsammans med reklambyrån In the Cold med hemvist i Piteå.
– Vi på In The Cold har lagt stort fokus på användarvänligheten för alla parter. Produktbankens långsiktiga framgång kommer vara lika starkt beroende av att turoperatörerna känner att det är kul och enkelt att använda sig av verktyget som att det fungerar att administrera produkterna på ett bra och säkert sätt för Swedish Laplands företag. Att Swedish Lapland vågar vara i framkant på området tror vi kommer ge dem ett försprång både innehålls- och kunskapsmässigt, säger Malin Hollström, projektledare och produktionschef på In The Cold.
Produktbanken produceras (precis som de traditionella produktmanualerna) för att möjliggöra turoperatörer och reseagenters arbete. De är en sammanställning av regionens produkter och upplevelser och används vid införsäljning av företagens boenden, transfers och aktiviteter. Den utgår från turoperatörernas behov av information där varje produkt presenteras med pris (netto och pris ut till slutkund), säljande ingress och bilder tillsammans med fakta om tidsomfattning, säsong, behov av utrustning, vilka språk guiderna talar, vilken nivå av färdighet på deltagaren som ställs, måltider, dryck och säkerhet. Dessutom möjliggör den att företagen kan sälja varandra och sampaketera.
Inom föregående strukturfondsprojektet gick Swedish Lapland från att bara två destinationer producerade produktmanualer till att samtliga tolv lokala destinationer gjorde det. Manualerna med ett sammanhållet grafiskt uttryck visade internationella turoperatörer destinationens kvalitet och unika samarbete. Produktbanken tar vid det arbetet och visar marknaden att Swedish Lapland ligger i framkant, både vad gäller upplevelser som försäljning och bearbetning av resemarknaden.
– Tack vare att destinationens företag lärt sig förpacka sitt utbud i produktmanualer har arbetet med produktbanken gått smidigt. Företagen vet hur viktig produktbanken är för att deras utbud ska nå resemarknaden vid mässor, workshops och andra införsäljningstillfällen berättar David Wellborg, Affärs- och marknadscoach för Destination Piteå. Han fortsätter:
– Vi sparar både tid för oss och företagen och pengar i form av tryckkostnader. Resurser vi istället satsar på att bredda kontaktnäten och öka försäljningsytorna. Dessutom möjliggör det för nya företag och produkter att hela tiden ansluta sig till produktbanken och det är möjligt att göra ändringar i utbudet.
– De turoperatörer och reseagenter som jag har träffat och presenterat produktbanken för har varit imponerade, vi ligger i framkant här. Att de dessutom ordnat egna inlogg och börjat använda webblösningen är det bästa betyg vi kan få, sammanfattar David.
Arbetet med att ta fram produktbanken har skett gemensamt i regionen och inom sturkturfondsprojektet Business Capacity Development in Swedish Lapland. Swedish Lapland Visitors Board har projektlett arbetet med framtagandet av kravspecifikation och teknisk lösning, medan de lokala destinationerna har kommit med inspel och återkoppling löpande. De lokala destinationerna har även gjort ett stort arbete i att arbeta nära sina företag för att hjälpa dem med övergången från produktmanualerna till produktbanken.
– Det här är ett lagarbete, helt klart! Företagen och de lokala projektmedarbetarna har sett till att verktyget verkligen används, utan innehållet är verktyget i sig lite värt, avslutar Johanna Ögren.