I denna publikation från Visit Sweden beskrivs den naturfokuserade nyfikna upptäckarens beteende i digitala kanaler och hur naturturismföretagare kan öka sin digitala tillgänglighet och placera sina naturupplevelser i digitala plattformar.
Lär dig utvecklas inom måltidsturism i 3 steg. En heltäckande pdf från Visit Sweden på 88 sidor fyllda med inspiration, kunskap och konkreta exempel. Guiden innehåller även fakta om Sverigebilden och potentialen inom området måltidsturism samt massor av konkreta tips och goda exempel från branschaktörer.
På BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) Play möter du forskare som tillsammans med sina samarbetspartners i besöksnäringen ger en bransch-anpassad inblick i resultaten från olika projekt. Du kan välja mellan film På 2 minuter eller en Masterclass på cirka 25 minuter. Lär dig mer om att vara en attraktiv arbetsgivare, specialkost, tillgänglighet, trygga besöksmål och tjänsteresenärers måltider.
En nyckel till hållbar och framgångsrik naturturism är samarbeten och avtal mellan markägare och turistföretagare. Vägledningen "Turism på annans mark" ska hjälpa parter som har olika perspektiv att mötas och förhoppningsvis skapa framgångsrik och hållbar turism tillsammans. Handledningen har tagits fram i samarbete mellan Naturturismföretagen, Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Jordägareförbund och Visit Dalarna. Arbetet är finansierat av Jordbruksverket genom EUs jordbruksfond för landsbygdsutveckling samt Tillväxtverket.