Fotograf: Peter Rosén
Fler söker på Sverige som resmål – det här intresserar internationella besökare
Trots pandemi och reserestriktioner ökar det internationella intresset för Sverige som resmål. Det visar statistik som Visit Sweden tagit fram. På topplistan över internationella sökningar finns bland annat naturfenomen, friluftsliv och utomhusupplevelser.
Det är via statistik från Google som det går att se att det internationella intresset för Sverige som resmål ökar. Antalet reserelaterade sökningar om Sverige ökade med åtta procent jämfört med 2019, sett till de länder där Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige. Internationellt sett totalt är ökningen omkring två procent.
Vad söker potentiella resenärer efter? Mönstret följer de trendrapporter som Visit Sweden sammanställer löpande:
- Lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas.
- Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser.
- Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ.
- Hållbarhet allt viktigare.
Intresset för paketerade upplevelser i Sverige ökade med 38 procent för kvartal tre år 2021, jämfört med kvartal tre år 2019.
Topplistan över vad som intresserar i Sverige
Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien, Kina. I dessa länder är intresset störst, det vill säga mest Googlesökningar, för:
- Naturfenomen
- Friluftsliv och naturreservat
- Äventyr och utomhusupplevelser
- Nöjesparker
- Restauranger
- Stränder
- Städer
- Guidade utfärder
- Hälsa och välmående (Wellbeing)
- Vintersport
Boendeformer som intresset är störst för:
- Camping
- Speciella boendeformer, till exempel glamping, boende i träd eller igloo.
- Mer traditionella hotell
Typ av destination som eftersöks:
- Städer
- Öar
- Lokala samhällen
– Det är intressant att se att just de delar som toppar listan på vad internationella besökare efterfrågar, som naturfenomen, friluftsliv och utomhusupplevelser verkligen är vad Swedish Lapland kan erbjuda, säger Maria Sirviö, ansvarig för omvärldsbevakning, insikter och analys på Swedish Lapland Visitors Board.
– Det visar att Swedish Lapland är en destination som har en stark internationell attraktionskraft och med potential att locka ännu fler besökare så snart pandemin lagt sig.