Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
Kallax fiskehamn
31 januari, 2022

Kallax marknadsför Sverige i internationell kampanj

Genom att visa originalen – platserna – bakom några sedan länge världskända IKEA-produkter, vill Visit Sweden skapa nyfikenhet för Sverige som besöksmål. Norrbotten representeras av Kallax.

Kallax, i Norrbotten känt som en by och flygplats vid kusten, är ute i världen mest känt som en förvaringshylla.

Visit Swedens imagemarknadsföring för Sverige som resmål vill få människor i världen att längta efter att resa till just Sverige när det är möjligt. Kampanjen ”Discover the originals” går ut på att Visit Sweden vill återta och lyfta fram platser som möbelvarujätten lånat till sina produkter.

”Natural beauty and lots of space – that’s Kallax the flexible shelf, as well as Kallax the village.” skriver Visit Sweden.

– Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp Sverige och originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

Förvaringshyllan och rumsavdelaren Kallax.

Stor förväntad räckvidd

Kampanjen väntas nå ut till över 20 miljoner personer via betald marknadsföring och långt många fler genom media och press i främst Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark, men även i Sverige – till att börja med.

IKEA har varken medverkat, bidragit till eller har haft insyn i kampanjen som tagits fram av Visit Sweden och bolagets byråer Forsman & Bodenfors samt Mindshare. IKEA har godkänt att Visit Sweden refererar till produkter som lånat namn från svenska platser.

– Vi har så klart berättat för IKEA att vi nu kommer att återta tolkningen av de lånade besöksmålens namn och de tycker att idén är väldigt rolig, säger Susanne Andersson.

Förutom Kallax lyfts en plats per region, till exempel Bolmen – toaborste eller sjö.

Läs mer och se alla platser hos Visit Sweden.

Uppmärksamhet i internationell media

Genom kampanjen vill Visit Sweden att Sverige ska sticka ut från andra länders mer traditionella destinationsmarknadsföring. Och kampanjen har väckt nyfikenhet och intresse från internationell media. Listan över länder där Sverige uppmärksammas tack vare kampanjen är lång och sträcker sig från Nya Zeeland och Japan i öst till Chile, Colombia och Venezuela i väst.

Några exempel på medier som skrivit om kampanjen:

CNN Travel
Lonely Planet
Die Welt

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.