Fotograf: Ted Logart
Projektet Digital Touring Routes syftar till att utveckla digitala resrutter inom destinationen Swedish Lapland. Det första projektet avslutades i april 2022. Projektet var mycket väl positionerat och mötte flera av de behov och trender som idag är aktuella inom besöksnäring och turism.
De digitala resrutterna ligger perfekt i linje med det ökande intresset för bilburna besökare till regionen. Destinationen motsvarar 25% av Sveriges yta och har långa avstånd mellan turistiska målpunkter och stora vita fläckar gällande kollektiva resesätt. Den s k hemestertrenden har visserligen förstärkts av pandemin, men trenden med bilburna resenärer startade redan innan pandemin var ett faktum. Tillgången till digitala resrutter gör bilresandet betydligt enklare då säkra resvägar och aktiviteter kan planeras i förväg och under resans gång
Från 2016 har andelen nordiska resenärer som reser med bil under sin semester markant ökat. De digitala resrutterna ligger perfekt i linje med det ökande intresset för bilburna besökare till regionen. Destinationen motsvarar 25% av Sveriges yta och har långa avstånd mellan turistiska målpunkter och stora vita fläckar gällande kollektiva resesätt. Den s k hemestertrenden har visserligen förstärkts av pandemin, men trenden med bilburna resenärer startade redan innan pandemin var ett faktum. Tillgången till digitala resrutter gör bilresandet betydligt enklare då säkra resvägar och aktiviteter kan planeras i förväg och under resans gång.
Allt fler resenärer övergår till digitala format för att söka och boka produkter och upplevelser och för att hitta information om attraktiva destinationer. Här behöver företag och platser finnas digitalt tillgängliga.
I projektet kopplas ökad digital kompetens hos målgruppen små besöksnäringsföretag inom natur, kultur- och ekoturism ihop med hållbar produktutveckling. På så sätt kan hållbara, attraktiva resrutter, digitala såväl som fysiska, utifrån unika lokala tillgångar och förutsättningar utvecklas vidare, samtidigt som fysiska platser efter resrutter utvecklas genom innovativa samarbeten och digital tillgänglighet
Företag
har stärkt sin digitala närvaro, digitala tillgänglighet och digitala attraktivitet och är delaktiga i digitala tematiska resrutter anpassade mot målgruppers nya resemönster.
Lokalbefolkningen och lokala aktörer
har fått kunskap om den globala resenärens behov och efterfrågan och nya insikter om besöksnäringens bidrag till bygdens välfärd, service och utveckling.
De har också erbjudits delaktighet i formandet av digitala tematiska resrutter samt bidragit med sina tips om bygdens attraktioner genom verktyget Google Local Guide.
Bilburna resenärer
har genom tillgången till digitala tematiska resrutter serverats nya möjligheter att uppleva destinationen, planera och genomföra en rundresa i Swedish Lapland. Genom postande av bilder och inlägg via sociala medier inspirerar de sina vänner att följa i resenärens spår och även de göra en rundresa i destinationen
Projektperiod
2022-04-01 – 2023-02-28
PS: Representerar du ett företagskluster, lokal ekonomisk förening eller liknande som arbetar för att lyfta ett specifikt platsvarumärke – hör gärna av dig till johanna.elenius@swedishlapland.com
Finansiärer