Fotograf: Ted Logart
Swedish Lapland Visitors Board driver projekt för att skapa tematiska resrutter i Google Maps för bilburna besökare och alla på plats – för att tillgängliggöra företagens utbud för nya kundgrupper.
Projektet drevs i två omgångar och del 2 (DTR 2.0) avslutades i februari 2023. Under Road trips i Swedish Lapand finns en del av resrutterna som skapades under projektet.
Genom att presentera förslag på olika rutter kan vi presentera mer av vad platsen Swedish Lapland har att erbjuda vare sig besökarna letar efter spektakulära boenden, sevärdheter, badplatser eller gårdsbutiker. Målet är att servera besökaren en attraktiv och lockande helhetsbild med relevanta tips och guidning, anpassade efter olika målgruppers intressen och drivkrafter.
Enligt Googles konsumentrapporter har sökningar på ”längs min rutt” ökat med 1000% globalt. Men även ”nära mig med utomhusservering” har ökat med 900%. Vilket berättar för oss att resenärerna vill hitta trygga upplevelser längs bilresan.
Sen tidigare har Google noterat att antal så kallade ’lokala sökningar’ ökat markant, antal sökningar som inkluderar sökfrasen ’nära mig’ har ökat 150% snabbare än sökningar utan ’nära mig’. Människor söker alltså från den plats de oftast befinner sig på, t.ex. ’restaurang när mig’ eller ’bensinmack nära mig’. Och 74% av de som gör en lokal sökning, besöker platsen inom 24 timmar och 28% av dem genomför ett köp.
Den bilburna resenären som till stor del använder Google Maps för att upptäcka och planera sina resrutter får en helhetsbild genom serverade förslag på tematiska resrutter i ett digitalt verktyg de redan använder och har förtroende för.
I den nulägesanalys som genomfördes 2019 i syfte att kartlägga företagens behov, hållbarhetsarbete, möjligheter och hinder, svarade majoriteten att det största hindret för destinationen är transporter till och inom Swedish Lapland. Samt infrastruktur såsom skyltning, leder, med mera.
Genom att skapa ett antal digitala tematiska resrutter för bil och husbilar och tips om leder för cykling och vandring i Google Maps med hjälp av Google Transit och Google My Business möter företagen i destinationen Swedish Lapland både den bilburna natur- och kulturintresserade resenärens och företagens behov.
För att skapa relevanta och intressanta resrutter, kommer vi att ta hjälp av besöksnäringsföretagen, kulturella- och gröna näringar och lokalbefolkningen.
Genom att skapa ett antal digitala tematiska resrutter för bil och husbilar/leder för cykling och vandring i Google Maps med hjälp av Google Transit och Google My Business möter företagen i destinationen Swedish Lapland både den bilburna natur- och kulturintresserade resenärens och företagens behov/problem.
Resrutter med naturupplevelser, historia, kulturmiljöer, måltidsupplevelser och spektakulära boenden ger förutsättningar för platsen att upplevas och attrahera som resmål.
Företagen får ökad synlighet och en kompletterande digital kanal för att tillgängliggöra sina anpassade produkter och upplevelser vilket leder till nya kundgrupper. Formeringen kring de tematiska resrutternas och innehåll är ett resultat av projektets fem aktiviteter som beskrivs närmare nedan.
Affärsutveckla mot nya resemönster och målmarknader
Hållbarhetsarbete i praktiken implementerar globala hållbarhetsmålen
Digitaliserade resrutter i Google Maps för ökad tillgänglighet och försäljning
Produktutveckling mot post-corona-resenärernas nya värderingar och behov
2021-03-01 – 2022-04-30
Styrgrupp och referensgrupp kommer att tillsättas med representanter från näringen.
Projetket är ett av 16 projekt som Tillväxtverket tilldelat medel i syfte att stärka affärs- och produktutveckling i besöksnäringsföretag inom destinationer.
Läs mer! Johanna Elenius – digital strateg och ny projektledare för Digitala touring routes.