Fotograf: Peter Jönsson
Anna Näppä blev Årets ciceron i besöksnäringen 2024
Årets ciceron i besöksnäringen delas ut varje år och är instiftat av Besöksnäringens forsknings- och utvecklinsgfond och Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Syftet är att premiera en forskare som genom sin doktorsavhandling och forskning kan göra nytta för besöksnäringen. Stipendiet på 100 000 kronor gick i år till Anna Näppä vid Luleå Tekniska Universitet.
Anna Näppä har skrivit doktorsavhandlingen ”Building employer brands: The employee perspective” och motiveringen från juryn löd:
”Kompetensförsörjning är en ödesfråga för besöksnäringens framtid och gott arbetsgivarskap kommer att vara oerhört viktigt för rekrytering till branschen. Anna Näppäs forskning och avhandling ligger helt rätt i tiden genom att belysa hur arbetsgivarvarumärken byggs och uppfattas av anställda inom besöksnäringen. Arbetsgivarvarumärken är avgörande för att attrahera, utveckla och behålla rätt personal vilket är synnerligen viktigt i besöksnäringen, en bransch som bygger på kundkontakt och höga förväntningar. I Annas forskning lyfts anställda fram som medskapare av varumärket, snarare än bara målgrupp. Hon pekar också på vikten av kreativitet och innovation för att främja anställdas lojalitet. Arbetsgivarvarumärket är lika viktigt för det enskilda företaget som besöksnäringen som attraktiv bransch.”
– Jag är otroligt glad, det är onekligen en stor ära att få detta fina pris som forskare och att det jag forskat på lyfts fram som viktigt av såväl arbetstagarnas som arbetsgivarnas parter i besöksnäringen, säger Anna Näppä i ett pressmeddelande.
Anna har studerat hur employer branding inom besöksnäringen uppfattas och byggs av anställda. I forskningen har hon fokus på medarbetarperspektivet och resultat visar att både företag och anställda vinner på att arbeta med employer branding.
Swedish Lapland Visitors Board har under hösten erbjudit en serie kurser och webinar till besöksnäringsföretagare. Under rubriken ”Bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare – employer branding” har deltagarna bland annat fått lyssna till Anna Näppä, men också till gr8 meetings. Om du missade tillfället kommer kursen snart upp i vår lärplattform – håll utkik.
– Det var ett engagerat gäng som gick kursen Employer Branding – Att leda operativt och strategiskt. Här fick de deltagande ledarna i näringen chansen att göra sitt ledarskap ännu bättre. De fick även bra tips på hur de med detta kan jobba mot att bli en mer attraktiv arbetsgivare, säger Malin Jonsson, marknads- och affärsutvecklingskoordinator, Swedish Lapland Visitors Board.
Här kan du se Anna Näppä prata om attraktiva arbetsgivare tillsammans med Maria Ek Styvén.
Läs mer om Anna Näppäs forskning här.
Ladda ner avhandlingen Building employer brands: The employee perspective här.
Här kan du läsa mer om Årets ciceron.