Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English
26 september, 2024

Swedish Lapland Visitors Board kan vinna årets design i Swedish Content Awards

Swedish Content Awards har belönat de bästa produktionerna i content marketing sedan mer än 20 år tillbaka. I år har man nominerat 92 bidrag fördelade på 21 olika kategorier. I kategorin design har Swedish Lapland Visitors Board möjlighet att vinna med sajten careforthearctic.com som man tagit fram tillsammans med byrån Oh my.

– Det känns jättekul att vara nominerade och att Care for the Arctic får ta plats på ännu en ny arena, säger Camilla Bondareva, chef för varumärke och kommunikation, Swedish Lapland Visitors Board.

Strategin för careforthearctic.com skiljer sig från det snabba uppmärksamhetssökande innehåll med kvantitativa mål som blivit norm i dagens konsumtionssamhälle. Med en slow-marketing ambition och  genom ett interaktivt berättande, förmedlas omsorgen för platsen med syfte att upplysa besökaren på webbplatsen om hur man besöker Sveriges arktiska region på ett ansvarsfullt sätt. Berättandet sker i ett sammanhängande flöde där olika typer av content berättar historien, allt eftersom besökaren scrollar sig nedåt.

– Vi ville nyttja tekniken för att förmedla budskapen på ett sånt sätt att besökaren får en känsla av anknytning till platsen. Upplevelsen förstärks genom designelement, ljud och grafik, vilket ska bidra till djup och mening i berättelsen, säger Camilla.

Mårten Westlund som är PR- och kommunikationschef på Liseberg beskrev tidigare i år sajten som ”ett av de absolut bästa exemplen jag sett för att kommunicera hållbarhet inom besöksnäringen, eller hållbarhet generellt för den delen”. Care for the Arctic handlar om omsorgen för världens bästa plats, och är på samma gång en social innovation – en agenda för positiv utveckling av Sveriges arktiska region. I den agendan är sajten careforthearctic.com en viktig beståndsdel.

Swedish Lapland Visitors Board har tävlat i Swedish Content Awards tidigare. Senaste gången var 2022 då man plockade hem guld i kategorierna video B2C och kundtidning B2C.

– Samtidigt som kategorin är design hoppas jag att budskapet i webbplatsen når fram. Vi har producerat sajten tillsammans med kommunikationsbyrån Oh my som, precis som vi, bryr sig om den här platsen vi bor och verkar på.

Den 17 oktober är det prisutdelning på Kägelbanan i Stockholm. Swedish Content Awards anordnas sedan 2022 av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer.

Läs mer:

Hållbarhetsinitiativ från Norrbotten hyllas som outstanding

Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – går inte att se på mobilen

En ny arktisk agenda

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.