Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English

Fotograf: Per Lundström

Nyheter 17 september, 2024

Ny visit-webb ska locka besökare och invånare till Kalix

Kalix kommun har nyligen lanserat webbplatsen visitkalix.se. Målet är att stärka Kalix som ett attraktivt besöksmål, men även som bostadsort. Webbplatsen är en del av kommunens strategi för att locka fler besökare och potentiella invånare till området.

Visitkalix.se erbjuder information om allt från lokala sevärdheter och aktiviteter till boendealternativ och evenemang. Den är utformad för att ge en enkel och inspirerande överblick över vad Kalix har att erbjuda, både för besökare och för den som överväger att flytta till kommunen.

– Vi har skapat webbsidan för att vara mer tillgängliga och marknadsföra Kalix, både till besökare, potentiella inflyttare och lokalbor, säger Anneli Granström, destinationsutvecklare Kalix kommun.

– Målet är att främja och lyfta fram allt det fantastiska med Kalix, samt att bidra till ekonomisk tillväxt. Genom att erbjuda information och engagemang hoppas vi kunna guida besökare från ett första intresse till att bli bofasta i kommunen.

Sidan är inte bara sprungen ur en idé från kommunen, utan man har även sett att det finns önskemål från näringslivet. Man har saknat en landningssida för att gemensamt marknadsföra kommunen. Med webbsidan blir det lättare för besökaren att hitta information om Kalix aktiviteter och möjligheter.

– Vi tror att det finns en stark koppling mellan att först besöka Kalix och senare flytta hit, och denna webbsida ska skapa både intresse och enkelhet för de som överväger att bosätta sig här, säger Sanna Wallma, inflyttningslots Kalix kommun.

Sajten lanserades i somras och har fått mycket positiv respons, både från privatpersoner och företag. Sanna och Anneli berättar att de kontinuerligt får värdefulla inspel från både lokalbor och näringslivet som gör att de hela tiden kan utveckla webbsidan vidare.

Ett populärt besöksmål för både nationella och internationella gäster

Kalix är ett populärt besöksmål och vintertid kommer det särskilt besökare från Frankrike, Tyskland och Italien. Under sommaren dominerar besökare från Norge, Finland och övriga Sverige. Mellan januari och juli i år såg man en ökning med 13,2 % i antal gästnätter jämfört med samma period föregående år. Framför allt har ökningen bestått av utländska gästnätter. Kalix inflyttningslots Sanna Wallma har även märkt ett ökat intresse från både internationella och svenska personer som vill flytta till Kalix.

– Vi tror att webbsidan kommer att bidra till att locka fler besökare och inflyttare, samtidigt som vi kan erbjuda lättillgänglig information om allt Kalix har att erbjuda för alla. Genom att öka vår synlighet som destination hoppas vi skapa intresse och nyfikenhet kring platsen, säger Sanna och Anneli.

På Kalix kommun tror man på idén att samla information för både besökare och potentiella inflyttare på samma plats.

– Ett genuint engagemang och intresse för att flytta till en ny plats börjar ofta med ett första besök. Det är under detta besök som man får en känsla för området, möter potentiella grannar och utforskar de lokala bekvämligheterna. Detta första intryck kan vara avgörande för att fatta beslutet om att flytta och börja ett nytt kapitel i livet, säger Sanna Wallma.

Du hittar sajten på visitkalix.se.

Mer om Kalix kommun och Swedish Lapland Visitors Board

Kalix kommun deltog i projektet North Sweden Green Deal, där de tillsammans med Swedish Lapland Visitors Boards projektteam arbetade kring identitetsskapande marknadsföring i syfte att locka fler invånare. Kalix kommun deltog även nyligen i Sätt bygden på kartan, en workshop där företagare får fokusera på digital synlighet och kommunikation med besökaren på plats.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.