Över 1600 produktiva möten på sälj-workshop i Harstad
Under den AETC sälj-workshop som gick av stapeln härom veckan deltog 75 turoperatörer från 14 olika länder. De fick chans att träffa 91 olika företag från Nordnorge, finska Lappland och Sveriges arktiska region. Mellan den 4:e och 6:e september ägde totalt 1609 produktiva möten rum – som säkerligen lagt grund för flera långsiktiga samarbeten framöver.
En av de svenska deltagarna var Sara Eriksson, Sales and Marketing Manager, Camp Ripan i Kiruna.
– Att delta på AETC:s Sales Workshop var en självklarhet för oss på Camp Ripan. Det är viktigt att fysiskt träffas och stärka sina relationer med befintliga samarbetspartners men även hitta nya för att jobba hållbart med ett året runt-fokus. Ett av workshopens huvudfokus var just att jobba med höst vilket passar oss bra då vi ser ett behov av att sprida våra gäster året runt, säger Sara och fortsätter:
– Minst lika viktigt är det att träffa kollegor i branschen och utbyta erfarenheter, här fick man möjlighet att ses över gränserna då både företag från Sverige, Norge och Finland är med i projektet, vilket skapar ett stort mervärde.
Under evenemanget lades, precis som Sara nämner, ett speciellt fokus på vad hösten kan erbjuda i arktiska Europa. Detta är en årstid som sprakar av färg och bjuder på många upplevelser, men som många resenärer missar.
– Det finns till exempel en bild av att norrsken bara kan ses på vintern, men hösten är precis lika bra om det är norrsken man vill uppleva. Här finns stor potential för företag att produktutveckla eftersom barmarken gör att man har andra möjligheter än på vintern, säger David Lind, Travel Trade Manager, Swedish Lapland Visitors Board.
En Knowledge Transition Pre-tour med gediget program
David Lind var ansvarig för en Knowledge Transition Pre-Tour som hölls inför workshopen. Detta var en av flera Pre-Tours där turoperatörer fick chansen att möta företagare längs vägen i både Sverige och Norge för att se och lära. Davids tur hann under två dagar förbi både Luleå, Gunnarsbyn, Harads och Arjeplog i Sverige innan de tog sig över gränsen till Norge. Även i Norge fanns ett gediget program som David fått hjälp av Visit Bodø att sätta ihop.
– Vi hade fina dagar tillsammans där vi fick uppleva fantastiskt värdskap i både Sverige och Norge. När jag pratade med turoperatörerna efteråt var de mycket nöjda. Den här typen av resor är en viktig möjlighet för företagen att visa upp vad de har för att få chans att sälja in sina anläggningar, säger David.
Nöjda deltagare på workshopen
Även Petronella Modin, Operations Manager Swedish Lapland Visitors Board, deltog i AETC-evenemanget i Harstad.
– Det var ett lyckat evenemang och en av deltagarna jag pratade med efteråt sa att mötena var 100 av 100. Med det menade han att alla möten gav något, det var produktivt helt enkelt. Jättekul att höra med tanke på hur mycket jobb som ligger bakom en sån här workshop.
Petronella är en av de svenska projektledarna för projektet Arctic Europe Tourism Cluster (AETC). Projektets mål är att bygga en mer motståndskraftig och regenerativ turism, att möta snabba förändringar och framtida förväntningar och att gynna turistnäring, lokalsamhället och besökare i det Arktiska Europa. Du kan läsa mer om projektet här.